Afbeelding

Peter van der Sluis Designer van Blooming

Algemeen Growers pride

Onderscheid in segmenten zou chrysant naar een nog hoger peil kunnen brengen. Zowel voor de export als retail en dan in mooie volle dozen met kleur en pakkende slogans.

door Wilma van Velzen

"Dat zou geweldig zijn" zegt Peter van der Sluis enthousiast. "Evenals een aanmoediging richting groothandel dat chrysanten gepresenteerd op water, in mooie emmers en kleurencombinaties, de manier is om de vele mooie soorten aan bloemisten te laten zien." Een advies dat hij baseert op praktijkervaring, want als een gewaardeerd meesterdesigner is Peter alweer heel wat jaren actief in binnen- en buitenland. Het is vooral de creativiteit van het vak die hem trekt en bevlogen als hij is stort hij zich dagelijks op prachtige projecten in diverse sectoren. Samen met zijn vrouw Femmie, die actief is als professioneel vakfotografe, runt hij hun bedrijf Blooming in Lemmer.

Perfect totaalbeeld

"Als kleine jongen was ik al gepassioneerd bezig met het maken en ontwikkelen van allerlei producten rondom de bloemenwinkel van mijn oom en neef. Tuinen restylen van de buren, stekjes opkweken, snoeiafval afvoeren en vervolgens aan de slag als verkoper in de bloemenwinkel. Intussen leerde ik alle ambachtstechnieken voor het maken van bloemwerk en speciale opdrachten. Nog steeds vormen bloemen en planten voor mij de basis van een ontwerp of plan. Alleen denk ik graag verder voor een perfect totaalbeeld."


Volle zalen

In de bloemsierkunst behaalde Peter meerdere Europese titels en in 2004 de Wim Hazelaar Trofee. Medewerking verleende hij bij de aankleding van de Nieuwe Kerk en Beurs van Berlage voor het Koninklijk huwelijk van Willem Alexander en Maxima in 2002. Tegenwoordig reist hij de hele wereld rond om met bloemen en planten sfeerbeleving te creëren bij projecten en evenementen. Op de Russische markt waren zijn eerste demonstraties vooral gericht op rozenpromotie. Later werd dit uitgebreid met demonstraties en productpresentaties met onder andere chrysanten. "Bijzonder was het om de Russische markt te zien veranderen en hoe wordt ingespeeld op de regelgeving en de tijdsgeest. Desalniettemin is het enthousiasme van de Russen erg leuk om mee te maken. Demonstraties trekken volle zalen en gemaakte items worden van alle kanten gefotografeerd."

Kleurenmix

"Chrysant heeft iets bijzonders wat je op een hele eigenwijze manier kunt verwerken. Helemaal als je deze in een mooie kleurenmix en prachtige ondergrond of met bijmaterialen kunt upgraden. Persoonlijk hou ik ervan de bloem goed tot zijn recht te laten komen en met diverse siergrassen of natuurlijke materialen te componeren. Door soms op plekken in de wereld presentaties te maken waar het transport dagen of zelf weken onderweg is, krijg je snel door welke soorten sterk en minder sterk zijn. Het assortiment kent veel nieuwe mooie en aparte vormen, maar deze zijn vaak ook iets kwetsbaarder dan de standaard soorten. Toch is dat ondergeschikt aan het moment waar chrysant voor nodig is. Voor mij hoeft chrysant niet altijd een houdbaarheidsfactor van drie weken te hebben. Vorm en uitstraling zijn ook belangrijk."

Marktconcept

"Doordat wij vanuit Blooming veel fotoshoots doen met chrysanten zie je eveneens de schoonheid en structuren van de bloemen en hoe deze dan gebruikt kunnen worden in de communicatie en campagne uitingen. Een ambachtelijke uitstraling krijg je al door de chrysanten in mooie naturel papieren hoezen te verwerken in plaats van een goedkope plastic hoes. Het lijkt me gaaf nog eens een dergelijk marktconcept uit te werken voor de bloemenverkoop richting consument. Vooral om al die prachtige mogelijkheden te laten zien van wat je echt met een chrysant kunt doen."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant