Afbeelding

Focus ook op Chinese markt

Algemeen Growers pride

Het imago van chrysant is de afgelopen jaren positief veranderd. De combinatie van vernieuwingen in het assortiment, het aantal toepassingsmogelijkheden en promotie activiteiten hebben hiervoor gezorgd. Dit vraagt om een hernieuwde kennismaking.

Door: Wilma van Velzen

Wing San Cheung, die samen met collega Dirk van Vuurde actief is als Product Manager Chrysant bij Royal FloraHolland, zegt de potentie binnen het product chrysant te omarmen. "De vele kleuren en soorten binnen het assortiment die de consumenten nog niet kennen, bieden kansen voor het vak. Voor chrysant is dit een stevige basis om mee verder te gaan. Binnen de branche hoor je helaas nog steeds geluiden dat chrysant een grafbloem is. Misschien dat dit dertig jaar geleden zo was, maar gelukkig kijkt de nieuwe consument met een heel andere blik naar bloemen. Als ik foto's van bijzondere chrysanten aan vrienden toon, krijg ik positieve reacties en weten ze eigenlijk niet eens dat het een chrysant betreft. Chrysant spreekt jonge mensen aan en zij associëren deze totaal niet met een grafbloem, dus moeten we voorkomen dat dit gebeurt. Dirk en ik zijn ervan overtuigd dat met de juiste focus chrysant een vernieuwend imago kan worden aangemeten."

Boeketten

Als het gaat om de omzet van snijbloemen staat chrysant bij Royal FloraHolland op de tweede plaats. Tevens levert chrysant het grootste teeltaandeel van in Nederland geteelde snijbloemen en is daarmee de meest geteelde snijbloem. Volgens Wing San een constatering om trots op te zijn. Omdat chrysant ook veelvuldig in boeketten wordt verwerkt heeft deze een brede afzetmarkt. Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn de grootste afzetlanden. De verhouding directe verkopen is ongeveer 30% tegenover 70% klokverkopen. Zo'n 85% van de geplozen chrysanten gaat richting groothandel , waarbij het percentage Tros en Santini rond de 70% ligt. Met zoveel cijfers mag volgens Wing San de top 5 van het handelsassortiment niet ontbreken. Dit zijn Baltica tros, Bacardi tros, Zembla tros, Anastacia pluis en Country Santini. In kleuren zijn wit, geel, groen en roze de meest verhandelde soorten. De productie is jaarrond, met piekperioden tijdens Internationale Vrouwendag en Moederdag in het Verenigd Koninkrijk.

Brexit

Met het Verenigd Koninkrijk als een van de grootste afzetlanden worden regelmatig vragen gesteld over de Brexit. "Hoewel in de media verschillende opinies en analyses verschijnen, tonen onze cijfers (nog) geen marktontwikkelingen die we rechtstreeks kunnen toewijzen aan Brexit. Voor de komende tijd sluiten we zeker niet uit dat de impact op bredere schaal merkbaar wordt. Echter, we volgen alle ontwikkelingen op de voet. Binnen Royal FloraHolland brengt een werkgroep nauwkeurig in kaart wat er sinds de uitslag van het referendum gebeurt met de export van bloemen en planten naar het Verenigd Koninkrijk."

Marktkansen

Er lopen diverse marktverkenningsprojecten, zoals in Turkije en het WFE-project dat de focus richt op de Chinese markt, waarin ook chrysant wordt meegenomen. Hierin ziet Wing San kansen voor marktverbreding. "Binnen de Chinese cultuur is chrysant een belangrijke en symbolische bloem. Hij staat zelfs afgebeeld op een zijde van de Chinese munteenheid Yuan. Ook zien we chrysanten terug in oude schilderkunst, gedichten, tijdens feestdagen en in de chrysantenthee. Voor chrysant specifiek staan in de 2020 visie van Royal FloraHolland diverse onderzoeken op de agenda, onder andere hoe bloemisten te overtuigen meer met chrysanten te doen en hun blik te verruimen. Dit sluit mooi aan bij de plannen om chrysant nog meer onder de aandacht te brengen bij het jongere publiek."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant