Afbeelding

Plantion promoot fairtrade rozen

Algemeen

Tijdens de voorjaarseditie van de Fairtrade Week (7 tot en met 15 mei) brengt Plantion Fairtrade gecertificeerde bloemen extra onder de aandacht van haar klokkopers.

In de Fairtrade Week vragen supermarkten, wereldwinkels, bedrijven, gemeentes en individuen in heel Nederland met speciale acties en evenementen extra aandacht voor het belang van eerlijke handel. Plantion doet hieraan mee door Rosa Plaza Fairtrade rozen te promoten via banners, posters, brochures, speciale boeketkaartjes en bloemenstekers. In het bijzonder voor Moederdag worden klokkopers gestimuleerd om Fairtrade rozen te kopen.

Primeur Plantion
Sinds oktober 2014 brengt Plantion Fairtrade rozen voor de klok. Met deze primeur speelt Plantion in op de groeiende vraag van bloemisten en consumenten naar mens- en milieuvriendelijk geteelde producten. Consumenten kijken kritischer naar de herkomst van bloemen en planten en steeds meer overheidsinstellingen, niet-gouvernementele organisaties (NGO's) en bedrijven kopen zelfs uitsluitend nog gecertificeerde bloemen. Plantion helpt bloemisten om structureel en aantoonbaar op deze vraag in te kunnen spelen.

Meerwaarde voor bloemisten
Na een succesvol eerste jaar worden de Rosa Plaza Fairtrade rozen inmiddels vijf dagen in de week geveild. Wim Ammerlaan, van kweker AQ Roses in Ethiopië: "Het is een goede zet geweest om Fairtrade rozen voor de klok te brengen. De groei zit er goed in. Vooral bloemisten die aan consumenten leveren, zien de meerwaarde goed in. Ook voor de zakelijke markt is het erg interessant, aangezien veel gemeenten en bedrijven alleen nog Fairtrade producten mogen inkopen."

Sociale projecten
In de prijs van de Fairtrade rozen zit een premie verwerkt die AQ Roses afdraagt aan haar Ethiopische medewerkers. Ammerlaan: "Zij beslissen zelf wat er met die premie gebeurt, maar daarbij moet je denken aan het realiseren van voorzieningen die hun werk- en levensstandaard verhogen. Deze zomer, als we ons tienjarig bestaan als bedrijf met onze medewerkers vieren, worden de eerste sociale projecten bekendgemaakt."

Uitbreiding Fairtrade assortiment
Plantion en AQ Roses zijn bezig het Fairtrade aanbod voor de klok uit te breiden met andere soorten bloemen van gecertificeerde kwekers. Ammerlaan: "Het is het allermooiste als de bloemist aan zijn klanten een compleet Fairtrade boeket kan aanbieden." Een andere ontwikkeling is dat klanten via het Bemiddelingsbureau bloemen van Plantion ook termijnafspraken voor afname van Rosa Plaza Fairtrade rozen kunnen maken.

AQ Roses
Rosa Plaza/AQ Roses (1.100 medewerkers) neemt het duurzaam en sociaal verantwoord produceren al jarenlang erg serieus. Het bedrijf van de familie Ammerlaan verkreeg onder andere als eerste kwekerij in Ethiopië de certificaten MPS A (duurzaamheid en milieu) en MPS SQ (sociaal). De Fairtrade certificering is een volgende stap om de levensstandaard van de medewerkers te verbeteren en maakt verantwoorde productie binnen de keten verder zichtbaar.

Fairtrade/Stichting Max Havelaar
Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen. In Nederland is Stichting Max Havelaar eigenaar van het Fairtrade keurmerk. Doordat de marktvraag het Europese aanbod overstijgt, worden steeds meer snijbloemen gekweekt in landen als Ethiopië, Kenia en Tanzania. Fairtrade werkt aan verbetering van de arbeidsomstandigheden op de bloemenplantages en zoekt oplossingen voor milieuproblemen. 

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant