Afbeelding
Foto: BK

Valentijn

Algemeen Column

Al klonk er weinig van door in de reportage in de Telegraaf, Valentijn was dit jaar geen feest voor elke kweker. Ik denk vooral aan hen die hun kassen ‘koud’ lieten, piekdag der liefde of niet.

Voor milieuorganisaties blijft sierteelt sowieso geen feest, omdat die nu eenmaal overhoop liggen met onze belangrijkste economieën, zeker met land- en tuinbouw. Als footprint leidend is, wordt het lastig zowel aanvoer uit Europa, Afrika en Zuid-Amerika als export uit Aalsmeer of het Westland daarvan te verdedigen. Als het waar is wat Bloemenbureau Holland zegt, dat de consument steeds meer let op duurzaamheid, schuilt daarin wat mij betreft een gevaar. De veiling kleurde rood, de kleur die ook de winst- en verliesrekening van velen in de sector benadert. Dat rozen dit jaar minder verkocht werden (nog altijd 151 miljoen stelen) dan het vorige is logisch en de prijsverschillen ook.
Er zijn nu ontzettend veel soorten. Kassa (tv) kocht er tien bij diverse online bezorgdiensten en constateerde dat Fleurop met rond de €51 een van de duurste was. Maar elke roos is nu eenmaal niet hetzelfde. Overigens kozen consumenten vooral voor tulpen. Zij hebben in deze dure tijd wel iets anders aan hun hoofd dan een boeket. Misschien dat Valentijn voor velen een uitzondering was, maar van pieken kan de sector niet bestaan en de bloemen waren duur door verminderde aanvoer. Melk en eieren hebben de sierteelt qua export ingehaald, zei Van Schie van Royal FloraHolland. Dáárvoor kiest nu de gemiddelde burger. Ondanks de uitzondering die Valentijn heet.

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant