Afbeelding
Foto: walter landesbergen

Piekmaatregelen vallen slecht bij FF

Algemeen Bloemen in Beweging

Eind vorige maand kwam RFH met extra piekmaatregelen: aanpassingen in de dienstverlening om de hoos aan bloemen en planten in de uitdagende piekperiode ordentelijk te laten verlopen.

Door Walter Landesbergen

Versneld uitleveren van bloemen, een eindsprint bij de planten en grover veilen gaan zorgen voor een voorspelbare logistieke dienstverlening met eindtijden die zo vaak als mogelijk worden gehaald; zo luidt de inzet van RFH.
De extra maatregelen kwamen tot stand in overleg met kwekers en kopers, bovendien tijdelijk van aard en op informatieavonden toegelicht vanuit het RFH-management.
RFH wordt al langer geplaagd door personele onderbezetting in de verdeling en logistiek. Op dusdanig wijze dat het veilbedrijf steeds verder af komt te staan van haar ambities. Moet Floriway een landelijke dekking loslaten (met alle consequenties voor betrokkenen in de buitengebieden), in de verdeling is een deel van het koperkorps de klos door extreem late levertijden.
RFH kan het nooit goed doen voor iedereen. Dat is een gegeven, maar het zijn wederom de kleinere kopers die door de extra piekmaatregelen worden benadeeld. Een groep die sterk vertegenwoordigd is in Flora Futura. De vakvereniging die in de afgelopen jaren een stoplichtrelatie onderhoudt met RFH.

Balgehakt-eters trekken aan het kortste eind

Een stoplichtrelatie; sinds haar oprichting in 2017 heeft Flora Futura zo’n verhouding met Royal FloraHolland. Dan is het weer groen, dan is het weer rood. Vanuit de vakvereniging Flora Futura begon het met de strijd voor het belang van allen, daarna volgde de strijd voor het behoud van de fysieke klok, vervolgens voor het behoud van Rijnsburg als hybride veiling.
Bij elke aanvaring werd FF een luisterend oor geboden door RFH, maar nooit met het gewenste resultaat, reden voor FF om het contact met RFH te verbreken en naar alternatieve marktplaatsen uit te zien.
Het ‘uitmaken’ was van tijdelijke aard, want de aantrekkelijkheid van RFH als zakenpartner blijft toch onweerstaanbaar. Reden waarom Flora Futura vorige week weer aan tafel zat met RFH. Nu om de extra piekmaatregelen te bespreken, want die maatregelen vallen slecht bij de achterban van voorzitter Frank Timmermans. De Bloemenkrant sprak met hem.

BK: Voor wie zijn deze regelingen nadelig?


Timmermans: “Voor plantenhandelaren en hybride kopers. Zij moeten langer wachten op hun handel. En grover veilen betekent minder kleine transacties, dus eigenlijk iets anders kopen dan je van plan was. Een en ander gaat indirect ook ten koste van de kwekers. De plantenklok wordt minder interessant.Goed beschouwd wordt het proces van aanbod en vraag gefrustreerd door interne redenen. Royal FloraHolland verminderd noodgewongen haar dienstverlening. Het is voor ons nog maar de vraag of hier sprake is van een tijdelijke situatie. Dit kan wel eens permanent zijn.”

BK: Waar lopen jullie tegenaan?

Timmermans: “De extreem late uitlevertijden verstoren het bedrijfsproces van onze kopers. Voor velen is het is onmogelijk om de handel op tijd bij elkaar te krijgen. Fijn dat je tussen 06.00 en 08.00 je bloemen hebt, wat niet altijd het geval is, maar als je planten pas rond 16.00 komen, als ze er dan al zijn, dan gaat er wel iets mis in de continuïteit van je goederenstroom. Die urenlange vertraging wordt afgewenteld op de volgende schakel in de keten, op ons, de handelaar die zijn klanten van bloemen en planten wil voorzien. Indirect is dat ook een gevaar voor de kweker. Onwerkbare levertijden voeden de directe stromen. De plantenklok wordt dus uitgehold in het nieuwe systeem van orderpicken.”

BK: Wat denkt FF hiertegen te kunnen doen?

Timmermans: “De vakvereniging dringt aan op oplossingen. Wij hebben begrip voor de situatie waarin RFH zich bevindt en het is ook niet zo dat men niet luistert, maar andersom wil FF dat RFH ook begrip heeft voor onze situatie, waarbij bedrijven financiële schade lijden, omdat de maatregelen onze productiviteit en inkoopmogelijkheden schaden.”

BK: Welke oplossingen zijn er?

Timmermans: “Later beginnen met veilen en eerder beginnen met verdelen, dat zou al een verbetering zijn. En een verplichtende SLA zou ook uitkomst bieden. Zo’n Service Level Agreement is er nu niet, terwijl het veilingreglement te veel speelruimte biedt. Een strakke SLA geeft de koper meer zekerheid. Van de drie B’s waarop de strategie van RFH is gebaseerd, zou de eerste B een L moeten zijn. Bestellen is de kunst niet. De kunst zit in de snelheid van leveren. Een kwaliteit die er altijd is geweest bij RFH; tot aan de nieuwe strategie.”


Genadebrood
Of Royal FloraHolland tegemoet kan of wil komen aan de wensen van Flora Futura is de vraag. Kijk je naar de relatie tussen tussen veilbedrijf en vakvereniging, dan lijkt laatstgenoemde zich tevreden te moeten stellen met een luisterend oor, alweer.
Aanpassingen op korte termijn lijken sowieso niet haalbaar. En wellicht op lange termijn ook niet. Zolang de groep klagende handelaren geen noemenswaardige rol speelt in het voortbestaan van het veilbedrijf is zij veroordeeld tot genadebrood.

Gehaktballen

Of, zoals een koper die al 40 jaar de tribunes beklimt het uitdrukte in een facebookgroep. “Niks tijdelijke maatregelen. Het is definitief. Ik ga voor een moot zalm en word als eerste geholpen, en jij met je balletje gehakt komt als laatste aan de beurt.”
Dat is wellicht een juiste weergave en voor de gehaktballeneters een onheilspellend voorteken. Zolang FF met RFH in gesprek is, staat het stoplicht op oranje. Maar een stoplicht dat op oranje staat, verspringt niet zo gemakkelijk naar groen.

Fotobijschrift: Frank Timmermans, voorzitter Flora Futura.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant