Afbeelding
Foto: Fotostudio Gerard-Jan Vlekke / Fotovak

Bloemist kan gunfactor verder verzilveren

Algemeen Bloemen in Beweging

Marco Maasse: “Het ondernemen met eenduidelijke visie (positionering) en met behulp vanfeiten, cijfers en data, kan in onze branche nogeen “boost” gebruiken.”

Voorafgaand aan het interview laat VBW weten gebruik te maken van eigen onderzoeksdata, zoals ondernemerspannels, retailinsiders, benchmark-informatie. Maasse: “Daarmee hebben we een redelijk zicht op de actualiteit in de branche en een beeld naar de toekomst.”

Huidige situatie markt

Maasse: “Totale omzet en marktaandeel van bloemisten kent de afgelopen jaren een positieve ontwikkeling. Marktaandeel bloemen (> 53%) en planten (> 35%) in een totale markt die licht is gegroeid. Dit zien we ook terug in aantal medewerkers en betaalde loonsommen, incl. de stijgingen door loonontwikkelingen. De vraag naar extra medewerkers is op dit moment een belangrijk punt van aandacht, dit in aanvulling op gestegen prijzen van producten (inkoop) en kosten (energie, woz, medewerkers). Uiteraard heeft de situatie van corona tot op heden invloed op alles.”

Feiten en cijfers

Maasse zet de belangrijkste feiten en cijfers op een rijtje:
• Omzetontwikkeling 2021/2020: + 4,4% . De winkelomzet stond door corona onder druk, digitale omzet sterk gestegen, nu weer wat genivelleerd, zakelijke omzet was grotendeels weg, komt nu weer terug.
• Bruto marge: was 53%, heeft nu de neiging te dalen vanwege de hoge inkoopprijzen;
• Personeelskosten: stijgend, mede door corona (meer werk voor dezelfde omzet) en krapte in de arbeidsmarkt
• Bedrijfskosten: waren in 2021 stabiel, maar in 2022 inmiddels stijgend (energie, enz.)
• Netto rendement: rond 12% met belangrijke aandachtspunten omzetontwikkeling, bruto marge (inkoop, prijsstelling, derving) en personeelskosten.


Overige ontwikkelingen

• Stijging gemiddelde bestedingen, gemiddeld > + 10%.
• Daling aantal fysieke klanten in corona-tijd, stijging online-klanten.


Vooruitblik

Maasse: “Als de VBW naar de toekomst van de bloemist kijkt, dan vragen deze ontwikkelingen en kansen de aandacht:

• Bruto marge en inkoop
Aangezien de verkrijgbaarheid en prijsstelling van de inkoop op dit moment (en al langer) een zorgpunt is, is het noodzakelijk dat de bloemist voldoende calculeert en marge realiseert met het oog op continuïteit. Dit kan vooral als er scherper en minder tijdrovend wordt ingekocht. De klok, inkoopbundeling en vooruit/gezamenlijk inkopen helpen hierbij.
Daarbij moet toegevoegde waarde en kwaliteit in relatie tot prijsstelling in verhouding staan.
• Voldoende en goede medewerkers
Hebben, houden en waar nodig vinden en opleiden van medewerkers is ook een aandachtspunt voor de branche in een lastige tijd en concurrerende markt. Er wordt door VBW en de totale branche geïnvesteerd in een imago-campagne “De bloemist kleurt je leven”, waarmee nieuwe medewerkers in de opleiding en vanuit zij-instroom worden aangetrokken en via een aanvullend trainingsprogramma (vakinhoudelijk en commercieel), worden “klaargestoomd” voor onze geweldige branche. Uiteraard spelen hierin het bloemistenvakonderwijs via Floral Education Center en de vervolgmogelijkheden op het gebied van leven lang leren een zeer prominente rol.
• Online
Corona onderstreept dat de bloemist nog meer bezig moet zijn met online, lokaal/regionaal). Het simpelweg aangesloten zijn op een platform met beperkt rendement is voor de bloemist onvoldoende. Als “Local Hero” moet de bloemist maximaal vindbaar zijn.
• Duurzaam, kwaliteit, onderscheid
Zonder het nu teveel waarde te willen geven, zullen we als branche ons nog nadrukkelijker bezig moeten houden met het verduurzamen van de bedrijven en goed zicht geven op de (duurzaamheids)waarde van de producten.
Naast duurzaamheid zullen bloemisten zich ook moeten onderscheiden op kwaliteit, m.n. in productkwaliteit (sterker/beter), creativiteit van arrangementen, producten met een boodschap (o.a. FloraVita) en niet in het minst persoonlijke producten op maat; zowel met bloemen, planten als gecombineerde producten, in tal van “verschijningsvormen” en concepten.
• Algehele imago/positionering
De branche kan enorm veel winnen met een verbeterd imago/positionering. Niet alleen op gebied van instroom van nieuwe medewerkers, maar ook op gebied van marktpositie, omzetkansen en ontwikkelingen.
Het is ook niet voor niets dat VBW de imago-campagne “De bloemist kleurt je leven” nu opstart; het is aanvullend ook niet voor niets dat VBW veel tijd en energie steekt in nieuwe marktkansen op gebied van positionering en marktbereik middels FloraVita (voel je beter met bloemen en planten), een nieuw concept en waarde van bloemen en planten op gebied van gezondheid en welzijn.
• Generatie Z en millenials
Nieuwe generaties van kopers vragen om nieuwe service-programma’s; gemak, bezorgen, kant & klaar, bestelgemak via online, abonnementen met omwisseling, service tot in huis, thuiswerkaankleding, snel winkelen, keuzemogelijkheden, 24/7, andere koopmomenten (avond), enz. zijn concepten waar de klant van de toekomst in toenemende mate om zal gaan vragen.”

Versterking ondernemerschap

Maasse: “Misschien wel het allerbelangrijkste thema voor de toekomst is versterking van het ondernemerschap en versterking van bedrijven en medewerkers richting een toekomst-proof programma. Het ondernemen met duidelijke visie (positionering), met behulp van feiten, cijfers en data, kan in onze branche nog een “boost” gebruiken.
VBW biedt hierin een uitgebreid programma middels STAP -Basis en de vervolg-STAP-programma’s, aangevuld met een ruim aanbod van (ondernemers)trainingen, coaching, ledenservices en informatie.”

Lessen geleerd

Maasse: “Als er iets is wat corona ons heeft geleerd en bevestigd, is dat bloemisten met bloemen en planten een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan een goed en sociaal en gezond leef- en woonklimaat. Zonder bloemen en planten waren we als consumenten anders uit de corona-crisis gekomen, met bloemen en planten leef je prettiger en beter; dat is de rol en de waarde die we als bloemisten kunnen invullen
En als er nog iets is geweest wat corona ons heeft geleerd en wat we verder kunnen uitbouwen, dan is het de gunfactor van de consument aan de (kleinschalige) speciaalzaak.
Het is leuk, veilig en waardevol winkelen bij ons, en ook dat kunnen we uitbouwen en verzilveren.”


Koninklijke Vereniging Bloemist Winkeliers is de brancheorganisatie voor gevestigde bloemisten in Nederland. Dagelijks zet VBW zich in voor alle bloemisten in Nederland en haar ruim 1.300 leden om het rendement te verbeteren. Deze ondernemers verkopen bloemen, planten, bloemwerk, potten en aanverwante producten aan consument en bedrijfsleven vanuit een bloemenwinkel.

Marco Maasse, algemeen directeur VBW.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant