Logo bloemenkrant.nl
<p>Andr&eacute; van Kruijjsen, CEO Plantion</p>

André van Kruijjsen, CEO Plantion

(Foto: vvbvanbree)
Bloemen in Beweging

André van Kruijssen, Plantion

Maandagochtend, 06.30 uur. De tribune zit lekker vol, een mevrouw serveert koffie, de klokken lopen en in de diepte worden bloemen en planten opgestoken. De Bloemenkrant is op bezoek bij Plantion.

Door Walter Landesbergen

Terwijl Royal FloraHolland het veilproces 100% digitaliseert, kiest André van Kruijssen, directeur van de marktplaats in Ede, nadrukkelijk voor het hybride model: fysiek én digitaal. Hij wil reuring in zijn clubhuis. Elkaar fysiek ontmoeten vindt hij wezenlijk. Een gesprek met de man uit Brazilië. Nog geen jaar terug in Nederland drukt hij al aardig zijn stempel en zijn ambities reiken verder.

Marktplaats van de toekomst

Van Kruijssen: “Onze sector is lang traditioneel en conservatief geweest, maar ook de sierteelt is nu volop aan het omschakelen en omdenken. Voor Plantion staat de optimale prijsvorming centraal, tegelijkertijd moeten we klantgericht zijn. Onze visie is te vatten in twee woorden: verbinden en vernieuwen.”

Vernieuwen

Van Kruijssen: “Wat vernieuwen betreft willen we in 2025 onze diensten vertaald hebben in een uitgebreide menukaart. Klokveilingen blijven daar deel van uit maken, bij Plantion ook fysiek. En we willen naar een 24/7 dienstverlening. Kwekers kunnen nu al 24/7 info doorgeven en kopers 24/7 kopen; we gaan uitzoeken welke andere diensten voor 24/7 in aanmerking komen. Voor sommige kan dat relevant zijn. Waarom zou een klant die vrijdag koopt, zaterdag niet zijn handel kunnen krijgen? En als iemand zijn handel geprijsd wil ontvangen, dan moet dat kunnen. Waarom niet op Hemelvaartsdag open? We moeten ook durven om 100% klokvoorverkoop toe te staan.”
Plantion moet open minded zijn. Goed luisteren naar aanvoerders en kopers en kijken waar we vernieuwend kunnen zijn.”

Ondernemer kiest

Van Kruijssen: “Grondgedachte onder de menukaart is dat de ondernemer kiest. Wij gaan niets voorschrijven, wij faciliteren. Wij bieden het nieuwe naast het bekende. De behoefte aan ontmoeten, beleven en inspiratie, kenmerken van een fysieke marktplaats, faciliteren wij. Parallel daaraan ontwikkelen we digitale diensten die bijdragen aan onze groei. Het is aan de ondernemer om het een of het ander of beide te kiezen. Daarbij willen we zaken zo weinig mogelijk in regels vastzetten.”

Toegevoegde waarde

Van Kruijssen: “Het bieden van toegevoegde waarde gaan we uitbreiden. Nu zijn we al sterk in onze bezorgopties, maar in de marketingondersteuning kunnen we nog stappen maken. Bijvoorbeeld door het aanbieden van content, te gebruiken in de social media, door presentaties in het restaurant bij de afmijnzaal en het groothandelscentrum en we willen een promotieruimte vol levende handel. Marketing moet in ons bedrijf verankerd worden.
Een ander voorbeeld is de inkooptrainingen die wij gaan geven. Het inkopen is in de loop van de tijd veranderd. De man of vrouw op de tribune is niet langer alleen bepalend. Het zijn de mensen op de winkelvloer die precies weten wat de consument wil; voor die mensen zijn inkooptrainingen, fysiek en digitaal, een verrijking.”

Verbinden

Als Van Kruijssen over verbinden spreekt, dan bedoelt hij dat Plantion heel dicht bij haar leden en klanten wil staan. Door regio-bijeenkosten bij leden voor leden en gastleden, door het fenomeen kwekers-kopers-platform en een commissie van handel (klokkopers). Allemaal zaken die die ertoe bijdragen dat de marktplaats persoonlijk is. Tijdens de rondleiding geeft hij daarvan blijk door de klanten, leden en personeel wat zijn pad kruist met naam te groeten.
Van Kruijssen: “De wijze van besturen is een essentieel aspect van verbinden. Wij vinden het belangrijk dat het bestuur kort op het bedrijf zit en wij beseffen dagelijks dat we werken met het kapitaal van onze leden.
Plantion hecht aan waar een coöperatie voor staat, dat wil zeggen een goede relatie tussen kwekers, medewerkers en klanten, die intensief en betrokken samenwerken op een levendige marktplaats. Continuïteit indachtig gaan we ook meer jongeren bij het besturen betrekken.”

Ambitie

Van Kruijssen: “Samen met groothandelscentrum Plantion is het onze ambitie om van Plantion een one-stop-shopping marktplaats te maken. Wij willen geen nee verkopen.
Om een en ander te realiseren zullen we de nodige inspanningen moeten leveren, in inzet en financieel. We denken na om de opstallen uit te breiden en de interne goederenstromen te automatiseren. Wat het personeel betreft gaan we stappen zetten van echte specialisten naar krachten die commerciële ondersteuning kunnen geven. Verjonging, flexibiliteit en brede inzetbaarheid zijn hierin sleutelwoorden.

Groei

Uiteindelijk zal een en ander moeten leiden tot een groei van 10%. Nu hebben we zo’n 600 klanten, maar het aantal is niet zo relevant. We kijken meer naar het volume. In dat opzicht zijn de tuincentra een mooie doelgroep waarin we nog kunnen groeien. Vooralsnog richten wij ons op het huidige verzorgingsgebied Utrecht-Zwolle-Eindhoven en over de grens Nordrhein-Westfalen en Vlaanderen.
Maar we zullen ook trekken uit het westen van het land. Dat we ver weg zitten is mindset. Ede is heel goed en snel bereikbaar en het transport kan gewoon tegen concurrerende prijzen.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden