Lydia Klaver in actie bij de prachtige lelies.
Lydia Klaver in actie bij de prachtige lelies. Foto: Wilma van Velzen

Lydia Klaver behartigt kwekersbelangen

Algemeen

Binnen de nieuwe veilingstructuur heeft Lydia Klaver de voorzittershamer van de FPC Lelie afgelopen januari overgenomen van Arnold Duijn. Met alle veranderingen bij Royal FloraHolland heeft zij de schouders er direct maar flink ondergezet.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Het voorzitterschap van de FPC Lelie, waarin de kwekersbelangen van een van de grotere productgroepen worden behartigd, ziet Lydia Klaver als een leuke uitdaging. Hoewel zij aanvankelijk koos voor een financiële carrière, gooide Lydia in 2000 het roer om en koos voor het familiebedrijf . Samen met haar broer Gert-Jan staat zij sinds 2005 aan het roer van Klaver Lily. Dit omvat het leliebedrijf van 10 ha in Heerhugowaard dat gespecialiseerd is in de teelt van Oriëntal lelies en OT-hybriden en een Gipskwekerij van 12 ha in Ethiopië. Haar praktijkervaring maakt haar tot een betrokken FPC-voorzitter.

Veranderingen

"Arnold wilde stoppen als FPC-voorzitter en eigenlijk ben ik er toen nagenoeg vanzelf ingerold", lacht Lydia. "Gekheid natuurlijk, want het is een bewuste keuze. Er verandert ontzettend veel bij Royal FloraHolland. Ik zie het als mijn taak de belangen van de leliekwekers vanuit deze positie zo goed mogelijk te behartigen. Het veilingbeleid om binnen de FPC's meer op productniveau te sturen is al verbeterd. De invoering van een Ledenraad per 1 januari 2019, waarvoor tijdens de AlV van 31 mei een meerderheid heeft gestemd, is een volgende stap. De nieuwe bestuursstructuur richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van besluitvorming binnen de coöperatie. Vanuit de FPC Lelie volgen we alle ontwikkelingen natuurlijk op de voet." Dat Royal FloraHolland bloemen- en plantenverkoop niet langer stimuleert met promotie en daarbij zijn strategie laat varen om consumenten meer geld aan sierteeltproducten te laten besteden is volgens Lydia nog zo'n verandering waar de leden mee worden geconfronteerd.
"Het wordt nog een hele discussie worden hoe collectieve promotie moet worden betaald als de heffing niet meer via de veiling loopt. De leliepromotie wordt door YourLily gedaan. Dit loopt tot 2019. Een nieuw promotieplan is in de maak en daar stemmen we als lelievak over." Een ander speerpunt binnen de FPC is duurzaam telen. Vanuit de FPC wordt onderzocht welke lelieteeltbedrijven Global Cap of anderszins gecertificeerd zijn. Op dit moment is 61% van de snijlelelietelers niet gecertificeerd ten opzichte van 59% niet gecertificeerde snijbloementelers in het algemeen. Hier is nog een inhaalslag te maken. Overigens zijn telers van snijlelies die leveren aan de Engelse markt al gewend aan de strengere eisen van de retail. Persoonlijk ben ik hieraan gewend, als lelieteler zijn we een voorloper in gecertificeerd telen. Deze kennis komt dan goed van pas bij de ambitie van RFH en het Floriculture Sustainability Initiative om op korte termijn 90% van de bedrijven gecertificeerd te laten telen. Met nog meer duurzame teelt zorgen we er tegelijkertijd voor dat GreenPeace zijn acties bij moet stellen."

Jaarrond

De schaalvergroting zet ook bij de snijlelies verder door. "Veel kleinere teeltbedrijven zie je verdwijnen. De nieuwe regels en tarieven zijn over het algemeen aantrekkelijker voor grotere spelers en dat maakt het voor hen niet makkelijker. De teelt van snijlelies is in principe jaarrond, maar de markt is anders. Tot en met mei wordt de meeste omzet gedraaid, maar zodra het warmer wordt zakt de handel in. Pioenen en zomerbloemen domineren dan de markt. In september trekt het weer aan wat lelie een product voor de feestdagen maakt. Het zou mooi zijn als we dit zouden kunnen doorbreken."

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant