Logo bloemenkrant.nl
Column

Heldere leveringsvoorwaarden

  Column

Onder de noemer 'Juridische middag' werden de VGB leden twee weken geleden bijgespijkerd over allerlei bestaande en nieuwe juridische feiten waar een handelaar zeker van op de hoogte moet zijn. Zoals de nieuwe Europese Privacy verordening, de VGB Inkoop- en Leveringsvoorwaarden en diverse arbeidszaken op het gebied van ziekte. re-integratie en ontwikkelingen op het gebied van werkvergunningen. Veel praktische juridische wetenswaardigheden met voorbeelden en tips passeerden de revue met dank aan deskundigen van Lexence en Schoenmaker Bedrijfsjuridisch Advies.

Te veel om hier te herhalen maar de vragen over de leveringsvoorwaarden en hoe je die goed toepast zijn mij zeker bijgebleven. Het is inmiddels wel algemeen bekend dat het belangrijk is om met leveringsvoorwaarden te werken. Hoe je ze bekend maakt bij je klanten is nog wel een punt van aandacht. En over hoe je leveringsvoorwaarden voor de klant duidelijk ter inzage beschikbaar stelt valt ook nog wel iets te zeggen.

Alleen verwijzen naar de VGB website (wij stellen de leveringsvoorwaarden in 11 talen aan leden gratis beschikbaar) werkt dus niet! Klanten kunnen ze daar niet inzien want alleen VGB leden hebben toegang. Het werkt ook niet om leveringsvoorwaarden in het Nederlands mee te sturen terwijl de klant bijvoorbeeld uit Roemenië komt. Tenzij u met deze klant altijd in het Nederlands communiceert maar dat zal vaak niet het geval zijn.

Klanten moeten dus eenvoudig de leveringsvoorwaarden kunnen inzien. Ze op uw website zetten en er structureel naar verwijzen werkt, ze standaard achterop de factuur afdrukken ook. Maar in een tijd waarin klanten meer en meer kopen via de webshop zou het zo eenvoudig zijn als een klant een akkoord geeft op de leveringsvoorwaarden voordat hij überhaupt kan kopen. Zeer gebruikelijk als je online iets aanschaft. De webshops in de sierteeltsector lijken deze mogelijkheid echter niet (altijd) te kennen. Een gemiste kans!

Die belangrijke juridische punten krijgen in de dagelijkse drukte soms te weinig aandacht tot u een klant heeft die ontevreden is met een partij die u heeft geleverd. Dan is het fijn als de regels duidelijk zijn. En het is een stuk prettiger onderhandelen als u in ieder geval het recht aan uw kant heeft. Wilt u meer weten? De VGB gaat dit najaar met de juridische middag nog een keer op herhaling.

Manon Velthuis
VGB beleidsmedewerker
www.vgb.nl | VGB Voor wie verstandig handelt

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden