Logo bloemenkrant.nl
Foto: PR
Column

Grow

  Column

Natuurlijk wil heel de sector meer bloemen verkopen aan de consument. Royal FloraHolland doet of zij die missie nu pas voor het eerst heeft uitgevonden, maar volgens mij heeft heel de keten nooit anders gedacht. Vandaar de oprichting van Bloemenbureau Holland. Nadat de veiling dat eerst op valse gronden volledig had overgenomen, mocht de handel nu weer aanschuiven om jaarlijks de zes miljoen euro te storten, die voordat doel allang klaar lagen. Los daarvan startte binnen het programma Consumer, onderdeel van de strategie 2020, Let it Grow. Dat is er op gericht nieuwe ondernemingen (of activiteiten daarvan), in goed Nederlands 'Start-Ups, te laten beginnen. In eigen land is het al een groot succes, roept Let it Grow zelf, en nu gaat de club op kosten van de veiling (dus kweker en handel) internationaal. Wie met een goed idee komt, krijgt tien mille voor het starten van een toko daarvoor, mits wel producten van leden worden gebruikt. Zodat wie dat niet (meer) is in dit geval wordt overgeslagen. Nee, ik heb geen kritiek op een innovatief gebruik van bloemen en planten. Sterker nog: Ik vond de eenzijdige gerichtheid op gezondheid die nu na jaren lijkt door te breken, in feite verbazingwekkend mager. In dat verband lijkt me een door planten gevoede openbare verlichting aan te bevelen. Maar tegenover de miljoenen die nu in Let it Grow worden gestoken zou ik als veilingkweker toch eens vragen hoeveel bloemen en planten er via dat kanaal nou aantoonbaar méér zijn verkocht.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden