Afbeelding
Foto: concept factory

Kennisuitwisseling met Franse bloemisten

Algemeen

Verspreid over 3 weken komen alle 180 studenten van de ‘Ecole Nationale des Fleuristes de Paris’ – dé opleiding voor bloemisten in Frankrijk – tussen eind maart en april voor een werkbezoek van een volle week naar Nederland. Hun missie: kennismaken met de toonaangevende Nederlandse snijbloemensector, met eigen ogen de producten zien, voelen en ruiken en met professionals over de toekomst spreken.

De studenten brengen onder andere een bezoek aan de veiling, een groothandelscentrum en de Keukenhof. Ook gaan ze langs bij productiebedrijven om te ontdekken waar de bloemen vandaan komen, hoe ze geteeld worden en zich steeds aanpassen aan nieuwe marktontwikkelingen en -behoeftes.

Namens Stichting Chryson (het collectief van alle Nederlandse chrysantenveredelaars- en kwekers) neemt veredelaar Deliflor Chrysanten de studenten mee in het veredelingsproces en de wereld van chrysanten. Namens de collectieve promotie voor Amaryllis (Amaryllis.info) krijgen de studenten bij Marrewijk Amaryllis uitleg over het veelzijdige en diverse Amaryllisassortiment en het teeltproces waarbij ook veel aandacht is voor duurzaamheid. Het van origine Franse verpakkingsbedrijf Clayrton’s laat zien en voelen wat mooi, praktisch en duurzaam verpakken is. Marketingbureau Concept Factory – tevens mede organisator van deze reis – brengt consumentenkennis en trends samen voor de studenten.

Open voor kennisuitwisseling
Afgelopen week was de eerste groep van 60 studenten in Nederland. De deelnemers, zowel Franse studenten en begeleiders als de deelnemende bedrijven in Nederland hadden veel vragen aan elkaar. Hoe ziet de bloemist van de toekomst eruit, wat zijn de prioriteiten, uitdagingen en wensen? Hoe worden bloemen geproduceerd en verhandeld in Nederland, hoe zit het met de traceerbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid? Wat kopen de consumenten morgen en hoe verkoop je dat? Waarom zijn er bloemen middenin de winter en hoe zit het met seizoensarbeid en werkomstandigheden?
De meest interessante gesprekken ontstaan als je studenten van gemiddeld 25 jaar oud met ervaren ondernemers en experts in één ruimte samenbrengt. Dat is kennisdeling op z’n best: live en met een kop koffie in plaats van achter een scherm of gebaseerd op aannames of erger: vooroordelen.

Toekomstbestendig
Twee onderwerpen die erg actueel zijn onder de nieuwe generatie bloemisten in Frankrijk zijn:
1. duurzaam en lokaal
2. maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Op dat vlak hebben alle gastbedrijven iets te vertellen: ze zijn allemaal en met goede redenen actief en betrokken in een gezonde en toekomstbestendige sector. Met de gepassioneerde experts die een kijkje in hun keuken geven, toont Nederland zich als een wereldwijde, onmisbare partner in de sierteeltsector met een sterke drang naar innovatie, samenwerking, en oneindige aanpassingsvermogen. “Indrukwekkend, heel anders dan gedacht, de moeite waard en super leerzaam” zijn veel gehoorde geluiden van de bezoekende Franse studenten. Het is een mooie eerste stap om de brug te bouwen naar een nieuwe generatie bloemisten in Frankrijk.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant