Mark Zijlstra is productmanager bij Royal FloraHolland.
Mark Zijlstra is productmanager bij Royal FloraHolland. Foto: WvV

Mark Zijlstra positief over potanthurium

Algemeen Growers pride

Denkt men aan potanthurium, dan is dat meestal aan een rode variant. Echter, de opmars van paarse, donkere en lintvormige bloemen neemt toe en het aantal bloemen per plant wordt steeds belangrijker. Zo zijn er inmiddels plantvarianten waarbij je bijna een bos anthuriumbloemen geeft die consument ook nog eens maandenlang plezieren.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“In vergelijking met veel andere producten gaat het momenteel relatief goed met potanthurium”, zegt Royal FloraHolland productmanager Mark Zijlstra. “De gemiddelde prijs ligt nog altijd op een iets hoger niveau dan vorig jaar. Wel blijft de vraag ten opzichte van vorig jaar iets achter. Daarnaast speelt de energiebehoefte uiteraard een belangrijke rol, maar gelukkig hebben veel potanthurium aanvoerders hun energiebehoefte goed voor elkaar. Verwacht wordt dat de volumes voor 2023 wel iets zullen teruglopen, maar dat de afname in volume relatief klein blijft. De geluiden rond kwekers die in 2023 stoppen zijn bekend. Intussen zijn de veredelaars druk bezig het assortiment bij bestaande aanvoerders onder te brengen om het volledige assortiment zo goed mogelijk te behouden.”

Vertrouwen in toekomst

Terugblikkend stelt Zijlstra dat ook potanthurium last had van terugvallende vraag na week 8. “Doordat de vraag naar potanthurium vanaf week 45 vorig jaar groot was, waren veel kwekers qua productie echt aan, en lieten we gezamenlijk het aanbod zoveel mogelijk aansluiten bij de vraag. Hierdoor bleven de volumes iets achter en bleef de prijs op een acceptabel niveau. De vraag is of deze prijs met oplopende kosten voldoende is. Voor 2023 zijn de kwekers positief. Potanthurium is een duurzaam product, waarvan de consument na aankoop heel lang plezier heeft. Aangezien duurzaam een steeds belangrijker item wordt bij de consument, schept dit vertrouwen in de toekomst bij de potanthuriumkwekers.”

Temperatuur geen issue

Vanwege de lange ontwikkelingstijd gaan grote ontwikkelingen bij potanthurium geleidelijk maar gebeurt er veel. Zijlstra ziet de laatste jaren een sterke ontwikkeling naar kleinere potmaten; wordt er sterk veredeld op bloemkleur en speelt al langer dat het product minder koude gevoelig is. “Om die reden worden continue houdbaarheidstesten gedaan om de beste soorten te ontwikkelen, zodat temperatuur geen issue meer is. Eind vorig jaar was qua omzet potanthurium na Phalaenopsis de grootste soloproductgroep binnen planten, gevolgd door Kalanchoe, Potroos en Bromelia. De grootste afzetmarkt is nog altijd Duitsland, gevolgd door de traditionele kernlanden. Waar de potanthurium in het verleden veel verkocht werd via de groothandel is de retailverkoop steeds meer in opkomst. Mede door de kleinere potmaten. Directe invloed op klok- of directe verkoopstromen zijn niet 1-2-3 zichtbaar. Wel wordt steeds meer vraag geproduceerd en liep het klokaandeel van 27% naar 15% terug. Verwacht wordt dat dit in de toekomst nog verder terugloopt.“

Consumentenonderzoek

Het evenwicht tussen vraag en aanbod is volgens Zijlstra wankel, waardoor potanthurium constant bezig is met produceren wat de consument vraagt. “Er wordt dan ook regelmatig consumentenonderzoek gedaan. Hiermee probeert de productgroep zo goed mogelijk te anticiperen op de toekomstige vraag van de consument. Zo loopt er nu bijvoorbeeld een onderzoek hoe de consument kijkt naar het duurzame karakter en de positieve eigenschappen van potanthurium.

De postanthurium doet het goed en is lang houdbaar.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant