Afbeelding
Foto: BK

Love

Algemeen Column

Met echt alle eer voor de Bloemenkrant, zou ik toch wel willen weten op welk onderzoek de conclusie is gebaseerd dat de ‘#LoveFloriade’-roadtour een ‘dubbelgroot succes’ was.

Dat die tour op zich een succes werd, wil ik graag geloven, al zijn voor de sierteelt ook de diverse corso’s, die met elkaar hun honderdduizenden trekken. Ongeveer het aantal dat nu voor de Floriade staat. Daar hebben zich na de actie nog geen drommen bezoekers gemeld. Dat de gelegenheidscoalitie - bestaande uit BBH, Royal FloraHolland en GroentenFruit Huis - de Nederlandse tuinbouwsector achter zich kreeg, neem ik met een korrel zout. Ik bezocht Plantarium en daar dachten velen er toch wat anders over.
Mij viel op dat de boodschap en de manier waarop die moet worden verkondigd door elkaar worden gehaald. Het doel en de middelen dus. Volgens Ivo Putman van het tv-programma De Grote Tuinverbouwing moet er ook een volgende Floriade komen. Persoonlijk zou ik dat heroverwegen. Er zou volgens sommigen niet eenmaal in de tien jaar, maar een constante manifestatie van de tuinbouw zijn. Ooit bedacht Jan van Dijk, grondlegger van veredelaar Fides en broer van voormalig voorzitter Pleun van de veiling in Naaldwijk, hetzelfde. Kwam er niet. Er is overigens een continu agrarische manifestatie geweest in Biddinghuizen (Flevohof), die het ook niet redde en verkocht werd aan Walibi. Over Plantarium gesproken: Er waren er daar bij die de pers de schuld gaven. Die was te kritisch geweest. Ik vermoed dat die eraan gewend is, dat de boodschapper de schuld krijgt.

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.

Uit de krant

Uit de krant

Uit de krant