Peter Rodenrijs, Royal FloraHolland productmanager
Peter Rodenrijs, Royal FloraHolland productmanager

Ook Garden Cyclaam wint terrein

Algemeen Growers pride

Cyclaam doet het goed in het Gardenproject en blijft verrassen. Dankzij het label Garden Cyclaam wordt het ook steeds vaker herkend als buitenproduct. “Dit is een ontwikkeling die we graag zien” zegt Royal FloraHolland productmanager Peter Rodenrijs.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“Twee jaar geleden is de promotiecommissie gestart met product specifieke promotie.  Deze is erop gericht de cyclaam als buitenproduct onder het label Garden Cyclaam meer herkenbaarheid te geven. Voor het product Kalanchoë leidde het Kalanchoë Gardenproject tot een record verkoop voor buitengebruik. Ook bij cyclaam werpt dit inmiddels zijn vruchten af. Intussen wordt Garden Cyclaam met het uniforme label verder uitgerold. Ook Tuincentra verwelkomen de bloeiende outdoor cyclamen. Door de goedkopere prijsvorming in de retail verkopen traditionele bloeiende indoor producten steeds moeilijker. Tuincentra leggen daarom de focus op de buitenafdeling waar de Garden Cyclaam met POS ondersteuning. De focus op promotie is gericht op Noord, en West-Europa. In Zuid Europa zijn de consumenten al goed bekend met de uitstekend buitenprestaties van Cyclamen.”

Garden eenduidig plantenlabel

“Voor de consument waren voorheen de verschillende etiketten van kwekers lastig herkenbaar. In tegenstelling tot een eenduidig plantenlabel met een kreet als Garden. De productnaam staat eronder en achterop de naam van de kweker en enkele verzorgingstips. Kwekers worden enthousiast over deze B2B oplossing en ook exporteurs geven de voorkeur aan een uniform label of etiket voor de handel. Bovendien is Garden Cyclaam nieuw en krijgt het veel aandacht in social media. Dit is tevens een mooi moment om ons naast de traditionele kleinbloemige soorten ook midi en grootbloemig voor buiten te promoten. Met het oog op de zachtere winters heeft dit zeker kans van slagen.”

Prijsvorming cyclaam in het algemeen

Over de prijsvorming zegt Rodenrijs dat cyclaam een typisch seizoenproduct is dat het vooral moet hebben van de maanden september, oktober en november. 

Typisch seizoenproduct

“Twee seizoenen terug liet cyclaam een positieve prijsvorming zien met wat minder productie daar tegenover. Vervolgens een seizoen met zo’n tien procent meer productie en een iets lagere prijsvorming, maar afgezet tegen drie seizoenen redelijk. In 2021 werd de hoogste prijsvorming genoteerd, alleen kwam daar vanaf december de klad erin. De donkere wintermaanden in combinatie met een lage temperatuur eisten wel hun tol. Het gevolg was een kwaliteitsprobleem waardoor cyclaam niet heeft kunnen meeprofiteren van de hoogste prijs voor bloeiende planten in de eerste acht weken van het jaar. Onverwacht wordt ook de grootbloemige cyclaam weer leuk gevonden met als gevolg een positieve duw die de prijsvorming iets deed stijgen bij gelijke aantallen.”

Quality blok van start

Cyclaam draait dit jaar voor het eerst mee in het Quality Block van Royal FloraHolland. “In juni zijn twee aanvoerders hiermee gestart en inmiddels zijn het er al zes. Deelname in het Quality Block betekent vier van de vijf veildagen aanvoer van een constante en hoge kwaliteit. Tot nu toe was is de prijsvorming positief.

Energie besparing

Daarnaast zijn er interessante ontwikkelingen die kunnen leiden tot duurzaam energie besparen. Vooral met de torenhoge energieprijzen van dit moment een lichtpuntje. De teelt van cyclamen is redelijk energiebestendig maar vocht is een probleem. En luchtontvochtigers schijnen de nieuwe trend te worden om energie te gaan besparen. Naast de traditionele luchtontvochtigers, met stalen platen, komen er nu ook nieuwe varianten op de markt welke nog beter werken bij lagere temperaturen.”

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant