Dirk van Vuurde tussen de alstroemeria.
Dirk van Vuurde tussen de alstroemeria.

In elk boeket zit wel een Alstroemeria

Algemeen Growers pride

Vandaag de dag vinden de meeste Alstroemeria’s via de bloemist hun weg naar de consument. Het is zelfs zo dat in vrijwel elk boeket tegenwoordig een Alstroemeria zit. 

DOOR WILMA VAN VELZEN

“Mono bossen Alstroemeria in de retail zie je relatief gezien veel minder vaak”, zegt Dirk van Vuurde, Productmanager Alstroemeria Royal FloraHolland. “Retail blijft voor het product Alstroemeria lastig, omdat als ze in de winkelschappen staan vaak nog te weinig kleur tonen. De consument laat ze dan staan en pakt sneller andere producten mee.”

Retail

“Alstroemeria behoort tot de groep meest duurzame teelten en dan zou je zeggen dat dit fraaie product bij de retail juist in trek zou moeten zijn. “Hier is zeker nog een wereld te winnen. Alleen is het lastig om echt goed in gesprek te gaan met de retail. Het gaat altijd over meerdere schijven waardoor het lastig is als kweker gedegen advies te geven hoe Alstroemeria goed zou verkopen op de winkelvloer. Anderzijds zijn de retail verkopen dit jaar wat afgenomen omdat er weinig animo is mee te gaan in de prijsstijgingen die de kwekers op de tuin hebben.”

Duurzaamheid

Verder inhakende op duurzaamheid zegt Van Vuurde dat Alstroemeria een zogenaamde koude teelt is. “Aan 18 graden heeft het product voldoende, maar er zal in de winter evengoed verwarmd en belicht moeten worden. Echter, in verhouding tot andere producten is dit aanzienlijk minder en moeten de kwekers er kort op blijven zitten om rendabel te blijven. Evenals bij veel andere teelten zijn de onderlinge verschillen op het gebied van energie-inkoop tussen kwekers groot.”

Afzetkansen

“Derhalve is er zeker toekomstperspectief voor Alstroemeria en zijn er nog genoeg afzetkansen. Alleen valt of staat dit met het in verhouding staan van de kostprijs ten opzichte van de opbrengst. De top 3 van belangrijkste afzetlanden is al jaren stabiel en betreft Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. In kleuren is er ook een top 3. Wit, rood en roze. Wat opvalt is dat deze kleuren alle drie iets krimpen in marktaandeel. Daar staat tegenover dat de overige kleuren iets groeien.”

Krimp

Terugblikkend vult Van Vuurde nog aan dat het jaar goed begon. “Tot en met week 8 was de gemiddelde prijs 15% hoger ten opzichte van het afgelopen jaar en ten opzichte van 2020 zelfs 30%. Maar vanaf week 9 kwamen de prijzen van de Alstroemeria’s evenals bij de meeste ander producten onder druk te staan. De gemiddelde prijs daalde naar -15% lager ten opzichte van vorig jaar. De cumulatieve prijs bleef tot nu toe gemiddeld -5% achter ten opzichte van vorig jaar. De aanvoer is ook wat minder geworden, maar deze krimp was al ingezet. De grootste krimp zit bij de grootbloemige Alstroemeria’s en we zien een verschuiving naar de kleinbloemige Florinca soorten. Steeds meer bestaande vakken grootbloemige Alstroemeria’s worden vervangen door de Florinca’s.”

Spannend

Over de teelt van Alstroemeria in het algemeen stelt Van Vuurde tot slot dat de kwekers er nog wel positief in staan.
 “Dat neemt niet weg dat zij wel hun zorgen hebben over de toenemende kosten en het samen dragen daarvan in de keten. Daarnaast is de prijsvorming vanaf het begin van de oorlog in Oekraïne onvoorspelbaar. Het blijft spannend.”  

Kleurrijke en getekende alstroemeria's.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant