Afbeelding
Foto: BK

Klanten

Algemeen Column

Nou, dat weten we dan. Royal FloraHolland zet ‘steeds meer de klant centraal’. Dat staat in een column van de directie. Met andere woorden: Dat gebeurde vele decennia lang niet, wat trouwens ook de vorige directeur al was opgevallen.

In plaats van de afhankelijkheid van de klant te erkennen, hield RFH er altijd een monopolistische houding op na, waarbij zij de groothandel hooguit zag als noodzakelijk kwaad. De klant mocht blijkbaar blij zijn met die marktplaats. Nu heeft een marktplaats, zoals de digitale voor consumenten onder die naam, natuurlijk klanten in twee richtingen: Verkopers en kopers. Maar volgens mij liet de veiling zich altijd meer aan die eersten dan aan de laatsten gelegen liggen.
Als ik mij niet vergis, pikten die kopers niet alle voor hen doorgaans kostbare maatregelen van de veiling en zij voerden destijds actie via een sterk geworden brancheorganisatie VGB, met een heuse actievoering bijvoorbeeld. Nu mag die uitgeklede club meepraten in door een door de veiling gesticht zogeheten klantenplatform, waardoor men erachter is dat niet alle klanten hetzelfde concept hebben. Dus kwamen er drie soorten klantenplatforms: Voor de degenen die inkopen op de klok, voor hen die dat direct bij de kwekers doen en voor wie zich met beide bezig houdt.
Eigenlijk niets nieuws dus. Het duurde kennelijk alleen even voordat ook de marktplaats dat door had. Hoe dan ook: Zij wil dat alle soorten klanten digitaal en landelijk inkopen. Daaraan verandert dus niks. Strategie, heet dat.

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant