Afbeelding
Foto: BK

BBH

Algemeen Column

Nog zie ik decennia geleden de oude Piet Kralt toen hij zei: “Ik wil eigenlijk naar een miljoen gulden toe.” Via de toen nog bestaande Vereniging De Nederlandse Bloemisterij, wilde hij dat bedrag losweken voor generieke bloemenreclame.

Eigenlijk was dat het begin van het later geboren Bloemenbureau Holland (BBH). Eerst kwam er een marketingorganisatie met medewerkers die bij diverse clubs zaten, zoals het Bedrijfschap voor de Groothandel in Bloemkwekerijproducten. Daarna als BBH in Leiden, nu weer verhuisd naar Aalsmeer. Maar wat gisteren in marketing gold, houdt allerminst vandaag nog waarheid in. Lange tijd was promotie voor producten taboe voor marketeers, want onbetaalbaar en het zou sectormarketing in de weg zitten. Daar legde men zich niet bij neer en er ontstond een nationale tulpendag. De financiering van BBH wankelt nu, waarmee opnieuw blijkt welk een enorme politieke blunder het was het PT (en meer publiekrechtelijke organisaties) op te doeken. Er waren toen geen ‘free riders’. De subsidie was keurig verdeeld tussen handel en productie. Toen het PT werd opgeheven, hoopte RFH volgens mij die rol over te nemen. Nu het zelf in geldnood zit wil het weer van BBH af. De handel bood destijds de miljoenen aan die zij altijd had betaald, maar die miljoenen bleven op de plank. RFH wist het beter en maakte van BBH een verlengstuk van de eigen marketing. Tot zij ontdekte door innen van de bijdragen in een achterstandspositie te komen. Free riders hebben blijkbaar ook in veilingkringen het laatste woord…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant