Ferry Haring RFH productmanager.
Ferry Haring RFH productmanager. Foto: Photostudio G.J. Vlekke / Fotova

Freesia wil bewonderaars inspireren

Algemeen Growers pride

Freesia is typisch zo’n product dat laat zien waarin een klein product groot kan zijn. Zowel bij de bloemist als in het bloemenschap van de supermarkt staat Freesia te stralen. Ze hebben kleur, de kammen zijn zwaar en ze geuren meer.

DOOR WILMA VAN VELZEN

Hoog tijd om met Royal FloraHolland Productmanager Ferry Haring te kijken hoe het product Freesia ervoor staat en wat de laatste ontwikkelingen zijn. “Tot en met week 8 zijn er 6% minder Freesia’s verkocht tegen een prijsverbetering van 11%. Dit klinkt positiever dan de werkelijkheid, want met de huidige energieprijzen hebben de kwekers deze prijsverbetering keihard nodig. Vorig jaar werden er 1,4% meer Freesia’s verkocht met een prijsstijging van 27%. Aanvankelijk stevende 2021 af op een prima jaar totdat de energieprijzen de lucht inschoten. Vooralsnog blijft dit een zorg. Kijken we naar omzet dan staat Freesia op de 12e plaats. De groothandel blijft voor Freesia een belangrijke afzetmarkt, terwijl de Retail vooral voor het Verenigd Koninkrijk geldt.”

Aandachtspunten

Het areaal blijkt iets afgenomen, maar is redelijk stabiel. “Er zijn nog steeds voldoende kwekers. Er komen wel wat Freesia’s uit Spanje, maar de aanvoer is hoofdzakelijk een Nederlandse teelt. Het kleurenpalet is vrij compleet. De verhouding grootbloemig en kleinbloemig schommelt een beetje.” Momenteel is de verhouding ongeveer 26% dubbelbloemig en 74% enkelbloemig. De belangrijkste afzetlanden zijn Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarna volgen Nederland en Frankrijk. 

Oekraïne

“Uiteraard zal ook Freesia iets gaan merken van de oorlog in Oekraïne en sancties met betrekking tot Rusland. Echter, wel in mindere mate ten opzichte van bijvoorbeeld Roos en Chrysant. De belangrijkste aandachtspunten die momenteel spelen betreffen uiteraard duurzaamheid en de transitie naar landelijk veilen. Immers, een sterke klok blijft voor Freesia erg belangrijk.”

Freesia promotie

Overigens zit ook de Promotie commissie Freesia volgens Ferry Haring niet stil. “Het Freesia promotieplan loopt nog steeds. We zitten in het derde en laatste jaar van deze campagne. Dit najaar wordt er weer gestemd over een vervolg van de campagne en zijn de voorbereidingen voor een vervolgplan inmiddels gestart.”
De belangrijkste partij waarmee wordt samengewerkt is Flower Factor. De afgelopen jaren is vooral ingezet op het inspireren en informeren van de internationale bloemist over de mogelijkheden met Freesia. Geur is hierin een belangrijk aspect. Op de website van Flower Factor is veel inspiratie te vinden.

Samenwerking

Ook is dit jaar gestart met een samenwerking met de VBW. In deze samenwerking willen we vooral de Nederlandse bloemist weer inspireren en informeren over Freesia. Op de website van de VBW is een speciale content pagina aangemaakt voor Freesia die we de komende tijd gaan vullen met relevante info. In deze samenwerking nemen Freesia ook mee in de diverse wedstrijden die in 2022 worden georganiseerd. 

Wedstrijd

De eerste wedstrijd is 31 maart: Skills in de Jaarbeurs in Utrecht. Tevens wordt Freesia onderdeel van het FloraVita project van de VBW. In samenwerking met VBW worden ook Freesiakwekers bezocht en workshops georganiseerd. Een mooi podium krijgt Freesia in Keukenhof en tijdens twee promotiemomenten in Floriade Expo 2022.

Freesia in vele soorten en kleuren.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant