De opening van Keukenhof in 2019.
De opening van Keukenhof in 2019.

Keukenhof is er helemaal klaar voor

Algemeen

Keukenhof is er klaar voor om, na twee seizoenen dicht te zijn geweest zijn, de deuren op 24 maart weer wijd open te mogen zetten voor publiek. De eerste voorjaarsbloemen laten zich al zien wat een kleurrijke opening voorspelt.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“We zitten weer helemaal in de flow van opstarten” zegt een blije Keukenhofdirecteur Bart Siemerink. “Iedereen kijkt er reikhalzend naar uit om in het park straks weer volop bezoekers te zien die van de bloemenweelde genieten. Dat geeft zoveel energie! Er zijn enkele medewerkers die nog geen seizoen met bezoekers hebben meegemaakt en alleen onze verhalen hierover kennen. Dus voor hen is het extra spannend. Intussen worden de laatste puntjes op de i gezet zodat het park er bij de opening tiptop uitziet. Een park maken doe je het hele jaar en daarvoor verdienen onze tuinmedewerkers een pluim. Zeker als je bedenkt dat de voorjaarsstormen Corrie en Eunice ook nog even langskwamen in Keukenhof. Overal lagen afgebroken takken en ook moesten enkele omgewaaide bomen zorgvuldig worden verwijderd zonder de bloemenperken te beschadigen. Maar alles is opgeruimd en we zitten alweer helemaal op schema.”Directeur Bart Siemerink: ‘We zitten weer helemaal in de flow van het opstarten’

Flower Classics

Het Keukenhofthema luidt Flower Classics. Volgens Siemerink is dit voor hoofdarrangeur Heleen Valstar een mooie kapstok om de bloemenshows in het Oranje Nassau paviljoen en Willem-Alexander paviljoen spraakmakend te vullen. “Leuke aanknopingspunten bieden ook de samenwerking met het Mauritshuis dat 200 jaar bestaat. Bijvoorbeeld een gimmick rond het onmogelijke boeket met bloemen van alle jaargetijden dat op menig schilderij prijkt.
Daarbij zorgt het enthousiasme van de inzenders van de vele bloembollen en bloemen ervoor dat in Keukenhof de mooiste voorjaarsbloemen te vinden zijn en de mooiste bloemen- en plantenshows. Ook hebben we weer een bloemenmozaïek en prachtige inspiratietuinen. En dat Keukenhof in de eerste plaats een consumentenshow is neemt niet weg dat inzenders hier ook prima hun klanten en relaties kunnen ontmoeten en hen al het moois laten zien.”

Dubbel

Hoewel Siemerink het heerlijk vindt om weer volop bezig te zijn met de aanstaande opening van Keukenhof, geeft hij aan een dubbel gevoel te hebben. “De zorgelijke situatie in Oekraïne is natuurlijk verschrikkelijk voor de bewoners van het land. En het heeft ook impact op de reisindustrie. Ook de gevolgen van de wereldwijde pandemie zijn nog steeds merkbaar. Deze gebeurtenissen zullen zeker hun invloed hebben op het aantal bezoekers. Maar een seizoen met aantallen van 1,5 miljoen bezoekers zoals van voor de corona willen we ook niet meer.

Kwaliteit staat voorop en van het openstellen met tijdsloten tijdens de testdagen vorig jaar hebben we veel geleerd. Mede hierdoor willen we met tijdsloten blijven werken en helpt het hanteren van een maximum van 45.000 bezoekers per dag om te veel drukte te voorkomen.

Verkeersstromen

Dit heeft ook invloed op de verkeersstromen in de Bollenstreek. Daarnaast heeft onze samenwerking met vervoerder Arriva ervoor gezorgd dat het aantal opstapplaatsen in Amsterdam voor de Keukenhof Express verder is uitgebreid met een stop bij station RAI Amsterdam waar ook de metro stopt.
Zo’n 20% van de Keukenhofbezoekers komt inmiddels met openbaar vervoer of groepsreizen. Keukenhof is van 24 maart tot en met 15 mei open. We hebben er zin in!”

Parkmanager Henk de Mooij (li) Bart Siemerink.(re)

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant