Afbeelding
Foto: BK

Psycholoog

Algemeen Column

Weer een nieuwe therapeut. De bloemist wordt ook psycholoog. Mits hij daartoe een training bij de Koninklijke Vereniging Bloemist-Winkeliers (VWB) volgt. Na die bijscholing mag hij zich ‘floravitalist’ noemen.

In die cursus leert men bloemen te kiezen die qua kleur en vorm bij de gemoedstoestand van de klant passen. Of een opgewekt humeur weer daalt als men de prijs van het boeket hoort, is iets anders. Vandaar dat de afzet van droogbloemen, naar het echtpaar Jan en Maria Bemmelzwaai aan de Telegraaf vertelde, enorm groeit. Van hun bedrijf op het veilingterrein in Rijnsburg rijden er dagelijks twee trailers mee weg, terwijl Maria pas medio 2019 begon met een minizaak in Katwijk.
De bloemist als psycholoog is wat nieuws. Een therapeutisch gesprek met de consument gaat vooraf aan de transactie rond het boeket. En dat kan niet online, weet VBW-voorzitter Marco Maarse, die een meer persoonlijke aandacht voor de klant voorstaat. Ooit was lidmaatschap van zijn vereniging verplicht wilde men Fleurop-bloemist worden. Maar ja, sinds met cyber ook het aantal digitale bezorgdiensten enorm toenam (nu al twaalf), is Fleurop al lang niet meer de enige. Er komt dus een receptenboek voor wie men wel en niet een rode, gele of witte bloem moet verkopen. Al naar gelang diens diepste roerselen. Die hoge prijzen in de winkel komen voort uit de kosten van de productie, door onder meer gas. De vraag is of die tarieven na de energiecrisis omlaag gaan. Bij de overgang van gulden naar euro veranderden sommige winkeliers alleen het valutateken….

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant