Marco van der Sar, bestuursvoorzitter BloemenBureau Holland.
Marco van der Sar, bestuursvoorzitter BloemenBureau Holland. Foto: walter landesbergen

Marco van der Sar: Don Quichot of Salvador?

Algemeen Bloemen in Beweging

BBH n 1 januari 2024 stopt RFH met de BBH-heffing,eind 2023 spreekt de ledenraad zich uit overhet nieuwe inkomstenmodel van BBH. Verliestde sector een iconisch instituut? Als het aan denieuwe voorzitter van BBH Marco van der Sar ligtniet. Maar de man met een missie staat voor eenloodzware opdracht.

Door Walter Landesbergen

“Ik vind het een grote eer om BBH te vertegenwoordigen als voorzitter. Het zegt ook iets over de ambities van het bestuur. Ik ben relatief jong en heb wel een mening over de activiteiten van BBH”, zegt Van der Sar, die april 2021 werd gekozen als bestuursvoorzitter van Bloemenbureau Holland.

Ruim een half jaar later krijgt hij te horen dat Royal FloraHolland per 1 januari 2024 een punt wil zetten achter de BBH-heffing en BBH een alternatief model moet vinden voor haar inkomsten, een activiteit waarmee het roemrijke promotie-instituut niet vertrouwd is.

Van der Sar: “Royal FloraHolland wil een andere invulling van de BBH-heffing, omdat zij vindt dat de huidige regeling bijdraagt aan ongelijkheid tussen de diverse marktplaatsen; er partijen zijn die wel profiteren maar niet bijdragen en de kwekers relatief meer betalen dan de handel.
Maar er speelt nog iets. Het BBH-resultaat is onvoldoende bekend bij kwekers en kopers, waardoor er ook twijfel is over nut en noodzaak van collectieve promotie. Ik gok dat er veel mensen uitgesproken positief zijn, een heel groot deel neutraal, maar ook een deel sceptisch. Alle bedrijven in de sector zouden BBH moeten willen behouden, ook voor zichzelf.”

3 scenario’s

Het BBH-budget is nu ongeveer 18 miljoen euro per jaar. Of een dergelijk bedrag ook in 2024 realiteit wordt, valt te bezien.
Van der Sar: “We gaan uit van drie scenario’s:
1- inkomsten tot 5 miljoen euro;
2- inkomsten tussen de 5 en 15 miljoen euro;
3- inkomsten boven de 15 miljoen euro.
Als we in 2024 niet meer dan 5 miljoen euro aan promotiegelden weten binnen te halen, dan stoppen de activiteiten van BBH. Scenario 2 betekent een doorzetten van de huidige activiteiten in beperkte vorm en scenario 3 een uitbreiding daarvan en daarmee een betere positie voor bloemen en planten.”

BBH gaat in ieder geval Polen toevoegen als kernland, bestaande campagnes worden naar het Pools vertaald.

De door RFH gewenste Verbindend Verklaring, waar BBH nu onderzoek naar doet, zou BBH weer terugbrengen in een PT-achtige constructie, waarbij inkomsten zijn gegarandeerd. Van der Sar ziet de redelijkheid van zo’n constructie, maar rekent zich niet rijk. “Behalve de Verbindend Verklaring zijn er andere opties uit te werken om inkomsten te kunnen realiseren.”
Zonder in dit stadium concreet te worden, spreekt hij over een lidmaatschapsmodel met contributies en bijdragen van andere ketenpartners. Allemaal opties waarvan voorbeelden genoeg af te kijken zijn in andere sectoren, maar waarschijnlijk voor substantieel minder geld gaan zorgen.

3 pijlers

Van der Sar: “Ik heb het bestuursvoorzitterschap aanvaard, omdat ik weet dat de activiteiten van BBH de koopintentie gunstig beïnvloedt en consumentenbestedingen daadwerkelijk opschroeven. Promotie en marketing voor onze productgroep zijn cruciaal om te kunnen concurreren tegen andere productgroepen. Marktonderzoeksbureau Motivaction toont aan dat onze campagnes meer omzet generen dan ze kosten. In onze communicatie moeten we deze toegevoegde waarde veel sterker naar voren brengen en meer zichtbaar worden voor bedrijven.
Onze eerste pijler is de collectieve promotie van bloemen en planten door goede content slim naar de doelgroep te brengen. We meten het effect en weten steeds beter wat het resultaat is.
Ons profileren als een plek van consumenten- en marketingkennis in meest brede zin, is een tweede pijler. BBH ziet voor haar een taak weggelegd om betere marketeers in de sector te krijgen. Dat gaan we doen door hen beter te informeren en te inspireren rondom de consument. Niet alleen met data, maar ook met tools. Het toegankelijk maken van kennis en het vergroten van kunde is sectorversterkend en daarin kunnen wij ook verbindend zijn.
De derde pijler betreft de shopper activatie met specifieke productgroepen of ketens. Campagnes waarbij we heel concreet consumenten verleiden om op de winkelvloer of online meer bloemen en planten te kopen. Er zijn genoeg aanknopingspunten om het aantal shopper activaties met kwekers, handel en retail van nu uit te breiden naar 100 in 2 jaar.”

Bewijslast

Van der Sar: “Binnen het palet van promotie-activiteiten zijn de shopper activaties voor de achterban het meest concreet. De resultaten van campagnes opgezet met individuele partners en/of productgroepen zijn direct terug te zien in de omzet.
De bewijslast voor collectieve promotie is moeilijker te leveren. Heel nuttig, vind ik, collectieve promotie, maar wel lastiger aan de achterban te ‘verkopen’. Het individueel voordeel blijft ongewis, ook omdat de sector werkt met nagenoeg merkloze en onherleidbare producten. Voor de achterban wordt de drempel om promotiebijdragen te schrappen dan lager, en met het besparen van opgelegde promotie-uitgaven kunnen betalers direct de kostprijs van hun eigen producten drukken, wat een risico is voor onze productgroep.”

Van der Sar: “Stel de Verbindend Verklaring komt er, dan geldt die tot 2027. In die periode kunnen we verder laten zien wat de waarde is van wat we doen voor onze supporters. Zoals het verdiepen van de kennis en kunde van onze mensen, een afgewogen mix van specialisten en generalisten op het gebied van marketing; de aanwezige inzichten vanuit onderzoek en consumentendata verder verfijnen en uitbreiden, en werken aan activatie van de consument voor onze producten in tijden dat promotie helpt.
Het feit dat BBH een onafhankelijk platform is, is evenzeer een grote meerwaarde. Onze neutraliteit geeft ons de vrijheid met elke mogelijke partner die iets doet in bloemen en planten, en gedeelde belangen heeft, samen te werken aan een mooiere bloemen en plantenwereld.”

Spannend

Tijd, ideeën, mensen, energie en de intentie van VGB en RFH om BBH te steunen, verschaffen Van der Sar voldoende perspectief om de promotiekar te trekken. “Stoppen met BBH zou heel slecht voelen en naar mijn mening schadelijk zijn op termijn. Ik geloof in het instituut BBH. Ik geloof in ons verhaal en ik ben ervan overtuigd dat onze activiteiten meer waarde opleveren dan wat de sector er in investeert.” Om hier de disclaimer aan toe te voegen, haast Van der Sar zich te zeggen: “Maar de race is nog niet gelopen en het gaat spannend worden.”

En zo is het. De verse bestuursvoorzitter is met zijn team op overlevingstocht. Het is deze twee jaar aan de sector of zij wenst dat het iconisch instituut een doorstart maakt. Of niet.

BBH telt op dit moment 19 mensen en werkt vanuit groeiplatformen: Health & Well-Being, Connecting People en Celebrate Seasons. Van de uitgaande gelden wordt 1/3 deel besteed aan het maken van content en de organisatie en 2/3 een media-inkoop.

CV Marco van der Sar

heden
-Owner Aislinc, Managingconsultant
-Interim Marketing Manager Modiform B.V.
-Uitvoerend voorzitter Unicum Freesia

verleden
Dümmen Orange
-Head of Global Marketing and Corporate Communications
Royal FloraHolland
-Manager Business Development

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant