Logo bloemenkrant.nl
<p>Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland.</p>

Steven van Schilfgaarde, CEO Royal FloraHolland.

(Foto: RFH)
Bloemen in Beweging

‘We hebben met elkaar een stevige basis gelegd’

Ik maak graag van de gelegenheid gebruik die de Bloemenkrant biedt om vooruit te blikken naar het komend jaar. De eerste week was sprake van een hogere omzet dan in de eerste week van 2021, bij hogere prijzen en lagere volumes. Deze trend was ook goed zichtbaar in het bijzondere jaar 2021. Voor het eerst in de geschiedenis realiseerden we op onze marktplaats een omzet van boven de 5 miljard euro.

Het vorige record was uit 2019 en bedroeg 4,8 miljard euro. In 2021 hebben we een enorme sprong gemaakt naar een omzet van maar liefst 5,6 miljard euro. En dat met een volume dat met 12,1 miljard stuks, 200 miljoen lager lag dan in het niet corona-jaar 2019.
In het afgelopen jaar hebben we met elkaar een stevige basis gelegd voor de toekomst. Ik zeg met elkaar, want mede door de discussie in het voorjaar hebben we gekozen voor een andere werkwijze met een grote inbreng van leden en ook van kopers. Als coöperatie zorgen we ervoor dat iedereen kan aanhaken en dat heeft soms gevolgen voor het tempo dat we daardoor kunnen maken. Voor sommige kwekers en kopers gaat het misschien niet snel genoeg, maar in de keuzes die we maken staat het belang van het collectief voorop.

Floriday

Met digitalisering hebben we de afgelopen periode grote stappen gemaakt. Zowel kwekers als kopers ontdekken en ervaren de nieuwe mogelijkheden die Floriday biedt. In gesprek met kwekers en kopers hoor ik enthousiaste verhalen over dat Floriday nieuwe groeikansen biedt, maar ook efficiënter werken mogelijk maakt. En dat steeds meer kopers nu echt de volledige stap willen zetten en samen met de softwareleveranciers hiervoor de voorbereidingen treffen.
In 2022 gaan we door met het ontwikkelen van nieuwe functionaliteiten op basis van de roadmap die we met inbreng van kwekers en kopers hebben ontwikkeld. Vorig jaar bedroeg de omzet via Floriday al meer dan een miljard. Het doel voor dit jaar is om die omzet minimaal te verdubbelen.

Nieuwe logistiek

Vorig jaar zijn we gestart met pilots op het gebied van nieuwe logistiek op basis van orderpicken. Dit biedt straks tal van nieuwe mogelijkheden, zoals gecombineerde levering bij de kopers van klok en directe stromen. In 2022 gaan we starten met tijdvak uitleveren van klokvoorverkoop, op die locaties waar de nieuwe logistiek is geïmplementeerd. De doelstelling voor dit jaar is om in Naaldwijk, Rijnsburg en planten Aalsmeer de overgang naar de nieuwe logistiek te realiseren. Als de overgang volledig is afgerond gaan we ook over op landelijk veilen. Op basis van beeldveilen, aantallen drukken en een nieuwe doorontwikkelde voor onze leden en kopers zo belangrijke klok. Daar investeren we fors in, zodat een zo breed mogelijk assortiment voor onze kopers beschikbaar blijft.
In 2021 is het aantal internationale leden gegroeid, mede dankzij de mogelijkheid die we hebben gecreëerd om af te rekenen in dollars. Willen we onze positie van Nederland als internationale draaischijf van de sierteelt behouden, dan zal dat mede moeten gebeuren door het aanhaken van internationale kwekers en kopers.

Klantenplatforms

Als marktplaats verbinden wij kwekers en kopers. De dialoog met kopers gaan we vorm geven via het inrichten van drie klantenplatforms. Want ook de verscheidenheid aan koperskant is groot. Met de VGB hebben we overleg over strategische onderwerpen die het niveau van de klantenplatforms overstijgen.
Onze sector is groot geworden door goede samenwerking en oog voor ieders rol en positie in de sector. Dat vraagt om goede en open communicatie. Het wil niet zeggen dat je het altijd over van alles en nog wat eens hoeft te zijn. Het is vooral van belang dat je over en weer weet waar je aan toe bent. Zo kun je toch met elkaar verder komen. Dat geldt ook binnen onze eigen coöperatie. Het intensieve overleg met Ledenraad, commissies van de Ledenraad, regie- en begeleidingsteams op strategische onderwerpen, ledensessies vanuit de Ledenraad en directiespreekuren zetten we ook dit jaar voort. Ik hoop van harte dat we in het tweede kwartaal de Dag van de Coöperatie in fysieke vorm kunnen organiseren. Want het gebrek aan persoonlijke contact is in mijn beleving een heel groot gemis.

Energieprijzen

Ik begon met het mooie nieuws over de omzet op onze marktplaats. Tegelijk maak ik mij grote zorgen over de impact van de torenhoge energieprijzen op onze sector. De gasprijs wordt in belangrijke mate bepaald door geopolitiek beleid, waar onze eigen regering maar beperkte invloed op heeft. Wel doe ik een beroep op het nieuwe kabinet om de noodzakelijke energietransitie in onze sector mogelijk te maken en te ondersteunen.
Het is van de gekke dat subsidie voor innovatie op het gebied van energie minder wordt bij stijgende gasprijzen. Dat moet echt anders. De sector moet en wil minder afhankelijk worden van fossiele energiebronnen. Maar dat kan alleen met ondersteuning van de overheid met stabiel beleid en subsidies, zodat ondernemers weloverwogen investeringsbeslissingen kunnen nemen.

Steven van Schilfgaarde
CEO
Royal FloraHolland

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden