Logo bloemenkrant.nl
<p>RFH CEO Steven van Schilfgaarde bezoekt de Trade Fair.&nbsp;</p>

RFH CEO Steven van Schilfgaarde bezoekt de Trade Fair. 

(Foto: )
Bloemen in Beweging

Van Schilfgaarde: ‘Met Floriday te ambitieus’

Te hard liep Royal FloraHolland met Floriday voor de digitale muziek uit. Dat gaf CEO Steven van Schilfgaarde toe tijdens de drukbezochte Trade Fair. “We hebben nu een andere aanpak.”


DOOR JOHAN BOS

Volgens hem had de veilingcoöperatie méér digitale ambities dan velen in de achterban. “Wij zijn wel ambitieus geweest met ons plan naar honderd procent digitaal, maar richtten ons daarbij eigenlijk vooral op de meest digitale kwekers en kopers. En die waren al digitaal bezig. Nu zijn onze activiteiten op dat terrein breder. We richten ons nu op degenen die het in feite niet nodig hebben en op de anderen. Het gaat ons om hun behoeften achter hun vragen.”

Big Bang

Het is een proces dat hij naar zijn zeggen ingaat in nauw overleg met de handel, de VGB en de ledenraad. “Van Floriday, dat nu een omzet van meer dan een miljard genereert en het grootste digitale B-to-B netwerk is van Europa, hebben wij geleerd dat je nieuwe digitale technieken niet als een Big Bang moet introduceren. Iedere kweker vraagt in feite andere functionaliteiten. Die hebben wij met de ledenraad besproken en ook afgestemd met de kopers.” Hij meldt dat er nu een systeem wordt gebouwd dat beantwoordt aan hun vragen. De eerste release daarvan kwam in augustus en de tweede begin volgend jaar. “De eigen oude software van voor de fusie bestond in wezen nog. Die was ouderwets.”

Landelijk veilen

Intussen is volgens hem niet te ontkomen aan landelijk veilen. Maar dat moet op den duur via een zo beperkt mogelijk aantal klokken, zodat kleine kopers niet tig schermen in het oog hebben te houden. Hij is ervan overtuigd dat de klok een belangrijk instrument dat blijven voor prijsvorming en afzet.

De omzet van RFH is hoger dan 2019, het laatste jaar vóór corona, en stevent in 2021 af op vijf miljard euro. Het is volgens Van Schilfgaarde een heel goed jaar voor veel kwekers en handelaren geweest. Toch zorgt de hogere omzet niet voor meer winst, want de kosten van energie en lonen zijn enorm gestegen. “De hoge prijzen zijn nodig. Het volume bleef vrijwel gelijk.” Het ging vooral naar de consumenten, die door corona meer kochten, want bijvoorbeeld de evenementenmarkt is ingestort. “Bloemen behoren tot de weinige producten die in elke fase van het leven een rol spelen. En corona deed veel goeds voor de sector.”

Logistiek

Een groot deel van de productie komt niet uit Nederland en door onzekere zeevracht, met stijging van de containerkosten, veelal door de lucht hierheen. “Kwekers hebben, net als de rest van de economie, last van onbetrouwbaar containervervoer en veel logistieke problemen.”

Floriway is nieuwe logistieke dienstverlening van RFH via een zelfstandig bedrijf, waarin zich drie transporteurs zich hebben verenigd. De logistieke diensten worden door Floriday aangeboden. Van Schilfgaarde zegt heel blij met de start te zijn, een jaar later dan eigenlijk de bedoeling was. Hij gaat niet in op de concurrerende transporteurs, die mogelijk door dat initiatief van RFH brood uit de mond wordt gestoten. Een koepel van anturiumkwekers, onder de naam ‘Antogether’, heeft bijvoorbeeld zelf vijf wagens rijden naar het Westland, Aalsmeer en Rijnsburg. “Enerzijds kan ik wel begrijpen dat het niet echt duurzaam is als de ene na de andere transporteur een erf op rijdt”, zegt een woordvoerder van de koepel op de stand. “Maar of Floriway de oplossing is, betwijfel ik. Wij blijven in elk geval voor eigen vervoer zorgen.”

BBH

Van Schilfgaarde meldt dat data van kopers en kwekers belangrijk zijn voor de veiling. Maar ondernemers moeten er wel van op aan kunnen dat hun data goed worden beveiligd, weet hij. 

Over financiering van Bloemenbureau Holland, nu nog door de veiling geregeld via een percentage op elke rekening bij te schrijven, wil hij kwijt dat niemand in de sector het bestaansrecht van de promotieorganisatie betwist. “Iedereen wil het in de lucht houden. Maar een deel van de sector betaalt er niet aan mee. Terwijl het wel de vruchten ervan plukt. Die zogenaamde free riders maken het voor ons moeilijk, omdat wij door het BBH-percentage een hogere prijs berekenen. Wij hebben de kwestie aan willen zwengelen, omdat iedereen er aan mee moet gaan betalen. Deze discussie is nu gestart en daar ging het ons in wezen om.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden