Afbeelding
Foto: parfum flower company

Parfum Flower Company en telers compenseren samen CO2

Algemeen

Parfum Flower Company compenseert momenteel dusdanig veel CO2 dat het groothandelsbedrijf uit Aalsmeer zelf klimaatpositief is. Samen met haar internationale telers werkt het bedrijf bovendien hard aan het compenseren van de uitstoot op de individuele kwekerijen, waarbij de rozen van het Keniaanse Tambuzi inmiddels al CO2 neutraal aangeboden kunnen worden.

Al enige tijd werkt Parfum Flower Company nauw samen met Greenhouse Marketeers, dat de footprintberekeningen uitvoert en voor CO2-compensatie zorgt door de aanplant van bamboe in Oeganda. Voor de eigen bedrijfsvoering in Nederland compenseert Parfum Flower Company intussen zelfs meer dan de daadwerkelijke CO2-uitstoot, waardoor het bedrijf klimaatpositief is. Maar voor Managing Director Wouter de Vries is dat nog niet voldoende. Parfum Flower Company compenseert daarom ook de CO2 van alle rozen van Tambuzi uit Kenia. Daarmee is Tambuzi de eerste rozenkweker ter wereld die CO2 neutrale rozen aanbiedt. In samenwerking met Alexandra Farms uit Colombia wordt gewerkt aan eenzelfde resultaat. “Het is nu dus nog niet zo dat wij alle rozen al CO2 neutraal kunnen aanleveren, maar product voor product willen we daar wel naartoe. Ik heb ooit gezegd dat wij voor 2025 volledig CO2 positief willen zijn, inclusief al onze producten. De rozen van Tambuzi maken zo’n 35/40 procent van onze business uit, met Alexandra Farms erbij zitten we op 70 tot 80 procent. We maken daarmee dus echt stappen.”

Geen verplichtingen

De samenwerking met Greenhouse Marketeers draagt daaraan bij, zo meent De Vries. “Greenhouse Marketeers heeft ons enorm geholpen bij het inzichtelijk maken van onze footprint en die van de kwekerijen”, zegt Managing Director Wouter de Vries van Parfum Flower Company. “Zonder hen hadden wij dat niet voor elkaar gekregen. Daarnaast adviseren zij ons hoe we het beter kunnen doen én helpen zij ons met het compenseren van de uitstoot.”
De Vries waardeert het dat Greenhouse Marketeers je daarbij vrijlaat om de compensatie zelf te regelen als je dat wilt. “Het is niet zo dat je alles door hen moet laten doen. Greenhouse Marketeers heeft met Bamboo Village Uganda de faciliteiten om te compenseren, maar daar zit geen verplichting aan vast. Ze vinden het belangrijker dát je compenseert dan wáár je dat doet. Dat vind ik heel positief aan de samenwerking.” Want de internationale kwekerijen waarmee Parfum Flower Company werkt, willen waar mogelijk op eigen initiatief hun CO2 compenseren. Zo geven Tambuzi in Kenia en Alexandra Farms in Colombia er de voorkeur aan om de compensatie in eigen land te realiseren.
“Tambuzi had zelf al een compensatieproject in Kenia, maar is nu met ons in gesprek om bamboe in dat land aan te planten”, laat Henri Potze namens Greenhouse Marketeers weten. “En Alexandra Farms wil in Colombia eigen bomen planten. Wij onderzoeken daarom de mogelijkheden hiertoe en ondersteunen hen waar we kunnen. Welke bomen zijn daarvoor geschikt, hoeveel CO2 halen die uit de lucht, etc. Of bedrijven dat vervolgens zelf uitvoeren of dat wij dat doen, maakt in principe niet uit. Het is net wat men zelf wil.”

Bewust mee bezig zijn
Met het realiseren van een klimaatpositieve organisatie en het streven naar klimaatneutrale rozen wil Parfum Flower Company vooral verantwoordelijkheid nemen. “We moeten zuinig zijn op onze planeet en als ondernemer kun je daar een rol in spelen”, zegt De Vries vastberaden. “In alle keuzes die wij nu maken, kijken we of het duurzamer kan. Door daar zelf bewust mee bezig te zijn en je leveranciers te vragen om dat ook te doen, boek je al enorm veel winst. Daarnaast wil ik als bedrijf anders zijn dan de rest van de markt. Op dit moment hoef ik het markttechnisch bezien nog niet te doen, want consumenten vragen nog niet om duurzame bloemen. Maar er komt straks een momentum waarbij consumenten wél gaan kiezen tussen een CO2 neutrale roos en een normale roos. Ik hoop dat wij daar dan voordeel van hebben.”


Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant