Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden

Commissie

Het ziet er beroerd uit voor de kranten, magazines, tv en radio. Noch Royal FloraHolland noch de handel zegt discussie via media te willen voeren.

Directeur Steven van Schilfgaarde was dan ook onbereikbaar voor Pointer. De dichte deur was schriftelijk al voor de uitzending meegedeeld. Brancheorganisatie VGB van de groothandel liet al eerder weten niet meer met media, maar alleen met RFH te willen praten. Daarom verbaast mij het weinig zeggende persbericht dat er na dat gesprek kwam. Het komt er op neer dat de veiling de handel ‘meer en meer’ zal zien als klant. Alsof handelaren ooit iets anders hebben gewild. De voorganger van Schilfgaarde zei eens verbijsterd te zijn over het feit dat RFH al decennia lang oorlog voerde met haar klanten.
De veiling had er altijd moeite mee klanten te zien, niets meer en vooral niets minder, in degenen die bloemen en planten naar verre oorden sjouwden. Lachwekkend is dan ook de mededeling dat kopers nu zélf kunnen kiezen welke diensten zij wel en niet willen afnemen. Bij mijn supermarkt is dat allang zo. Gezien de historie lijkt het er niet op dat er nu eindelijk een gewone leverancier-klant relatie ontstaat. Voorlopig zeggen de partijen alleen dat zij werken aan een manifest daarover en dat klantenplatformen gaan praten over tarieven, duurzaamheid, digitalisering enzovoort. Jaren geleden had de VGB commissies van de handel. Toen die zich als méér dan ‘klasse oudste’, namelijk als onderhandelend orgaan, gingen gedragen, was het gauw afgelopen. Het zal mij benieuwen hoe de nieuwe wijn in oude vaten het doet…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.


Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden