De prachtige Helleborus.
De prachtige Helleborus.

Helleborus, een prachtig winterproduct

Algemeen Growers pride

De marktintroductie van Christmas Carol Helleborus niger, alweer een aantal jaren geleden, heeft dit prachtige winterproduct een grote bereikbaarheid bezorgd. Inmiddels heeft Christmas Carol de markt veroverd als een kwalitatief goed en betaalbaar Helleborusproduct waar de consument gek op is.

Christmas Carol is een uit zaad geteelde Helleborus niger die ontwikkeld is door veredelingsbedrijf Syngenta. In het selectieproces zijn enkele grotere innovatieve bedrijven betrokken, waaronder Hoogeveen Plants, Montis en Kwekerij Freek van der Velden. Niels van den Berg van familiebedrijf Montis uit Moerkapelle zegt Christmas Carol een prachtig winterproduct te vinden. “Wij zijn gespecialiseerd in buiten bloeiende producten zoals ranonkels in het voorjaar, campanula’s in de lente, Portulaca’s in de zomer en asters in de herfst. Een winterproduct ontbrak nog en zo kwamen we uit bij Helleborus uit, waaronder Christmas Carol. Inmiddels is dit een van onze hoofdproducten.”

Duurzame teelt

De productie van Helleborus niger Christmas Carol is een zogenaamde koude teelt en vindt plaats in een vrij koude kas. “Dit houdt het gasverbruik laag. Je kunt daarom spreken van een duurzame teelt. Aan de andere kant is de teelt van Christmas Carol geen gemakkelijke teelt en behoorlijk arbeidsintensief. De bloei is verspreid, wat betekent dat je steeds moet rapen. In maart worden de nieuwe planten gezaaid, met een afzetpiek in de wintermaanden. Deze begint in oktober en eindigt in februari. Met het seizoen zijn we 1 oktober gestart. Het aanbod is stabiel en goed en klanten hebben er weer zin in.”

Kleine stapjes

“Helleborus niger Christmas Carol is uitgegroeid tot een volwassen product met compacte planten. Verbeterpunten zijn er altijd, want veredeling stopt nooit. Syngenta betrekt ons bij de selecties, samen met de andere grote teeltbedrijven. Er zijn altijd nieuwe proeven en we geven graag feedback. Jaarlijks zijn er selecties op gelijkheid, knopbezetting en de juiste bloeiperiode. Ook wordt geselecteerd op plantgrootte om de juiste volume potmaat te maken. Dit zou de teelt van Christmas Carol minder arbeidsintensief kunnen maken. Tevens heeft Syngenta een rode oriëntalis voor de commerciële markt in ontwikkeling waarvoor middels selecties getracht wordt de bloei naar voren te trekken om gelijk te lopen met Christmas Carol. Dergelijke ontwikkelingen duren relatief lang en zijn alleen mogelijk in kleine stapjes. Je hebt maar één keer per jaar de kans om Helleborus selecties te maken.” 

Weefselkweek

De Helleborus markt is volgens Niels hard gegroeid en zit al behoorlijk vol. “Het is belangrijk hier voorzichtig mee om te gaan. Met Hoogeveen Plants en Kwekerij Freek van der Velden kijken we gezamenlijk naar geschikte marktstrategieën zodat we er allemaal wat aan kunnen verdienen. Met een teeltoppervlak van 7 hectare zet Montis jaarlijks zo’n 2 miljoen planten in Europese markt. Als totaalleverancier zoeken we altijd naar ruimere kleurenschema’s. Van Helleborus oriëntalis willen we meer kleuren in het totaalaanbod. Op grote potmaten uit weefselkweek maken we inmiddels heel gelijkmatig oriëntalis. Qua kleur zijn we nog niet compleet.”

Niels van den Berg.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant