Jill Berens en Manon Poot.
Jill Berens en Manon Poot.

Cymbidium, een bloem met ambities

Algemeen Growers pride

Dat cymbidium een bloem is met ambities bleek tijdens de FPC Snijorchidee productbijeenkomst in FloriWorld. Royal FloraHolland cymbidium aanvoerders hebben met ruime meerderheid ingestemd met het nieuwe promotieplan Cymbidium ‘Interior must have’ 2022-2024 dat dit fraaie product een breed online podium zal geven.

“De promotiecommissie van cymbidium telers heeft in opdracht van de FPC Snijorchidee het nieuwe cymbidium promotieplan op hoofdlijnen ontwikkeld”, zegt Jill Berens, Royal FloraHolland Projectleider Productspecifieke Promotie, die samen met vier cymbidium telers invulling geeft aan de promotiecommissie. “Het is superfijn tijdens zo’n eerste fysieke productbijeenkomst na de coronaperiode te vernemen dat zowel het plan als de promotieheffing is aangenomen. Met 86% van de uitgebrachte stemmen door aanvoerders die 71% van de totale ledenomzet van cymbidium vertegenwoordigen.”

Online promotie

In de toelichting op de promotiecampagne Cymbidium benadrukten promotiecommissievoorzitter IJsbrand van der Houwen en Wim Bos dat de focus nog meer op online promotie wordt gelegd. “Doel is bloemisten te inspireren in zowel de Europese Unie,  Europa als daarbuiten waaronder Amerika. Een mooie volle tak met groen biedt al een prachtige boodschap die we graag verder uitdragen om meer vraag onder bloemisten te creëren.”
In woonmaand-oktober gaan verschillende on- en offline promotieactiviteiten van start om bloemisten de vele toepassingsmogelijkheden van cymbidium als snijbloem te laten ervaren. “Voor vergroting van het bereik wordt een boeketwedstrijd opgezet met het bloemistenplatform Fusion Flowers. Dit biedt bloemisten ruimte hun vakmanschap met cymbidium te delen. Ook worden bloemisten geprikkeld met een flyer die als gadget een transparant vel bevat waarmee je op een foto een vaas met en zonder cymbidium in een interieur ziet staan. Deze flyer is verspreid via het Duitse bloemistenvakblad Florieren dat zo’n 1.300 bloemisten bereikt.”

Herstel

Naast de update over FPC-zaken van FPC-voorzitter Peet Zwinkels, sprak Manon Poot, Royal FloraHolland productmanager snijbloemen, over de marktontwikkelingen van Snijorchidee. “Inmiddels staan we er als productgroep qua prijsvorming goed voor. Na de coronaklap vorig jaar herstelde de prijsvorming van snijbloemen in het algemeen zich al snel, mede door minder import. Voor snijorchidee en ook voor andere hoogwaardige wedding- en eventbloemen duurde dit herstel echt langer. Logisch, want vorig jaar is er weinig gefeest. Gelukkig bood het voorjaar een mooi herstel. We zagen door corona onder meer dat de wedding- en eventmarkt toch een heel belangrijk afzetkanaal is voor snijorchidee.” Hoewel cymbidium jaarrond leverbaar is ziet Manon het grootste aanbod van september tot juli . “Ook nu met het seizoen voor de deur. Ondanks afname van het areaal  zien we gelukkig jonge telers alsnog besluiten tot voortzetting van de kwekerij van hun ouders.”

Aandachtige luisteraars tijdens de bijeenkomst.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant