Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Managers

Al lang ontstond een generatie managers die geen of nauwelijks verschil ziet tussen levende en dode producten. Dat treft ook de sierteelt.

In de zorg sprak ik met een hooggeleerde medicus, die kostenbesparing zag in wegvagen van een alleen meer werk opleverende managementlaag. “Managers denken vaak dat er geen verschil is tussen een koekjesfabriek en ons vak”, zei hij.
Volgens mij lijdt ook de bloemenhandel daaraan. Van buitenaf werden talloze leidinggevenden ingevlogen, die van bloemen en planten weinig weten, maar wel beslissingen nemen. Maar niet alles is goed voor iedereen. Daar ligt het probleem dat zich in Rijnsburg méér manifesteert dan op de twee andere vestigingen van Royal FloraHolland. Gedreven door de wens te digitaliseren, werpt men alles op een hoop. Floriday maakt geen verschil tussen groot en klein. Niet tussen exporteurs die zo wie zo rechtstreeks bij producenten inkopen (en daar hun inkopers heen sturen!) en degenen die min of meer tot de tribune zijn veroordeeld. De maatregel die nu dreigt, werkt ook landelijk veilen in de hand, waarbij inkopers van kleine bedrijven opeens met talloze schermen krijgen te maken en nog louter promotionele plaatjes kunnen zien van producten die zij geacht worden te kopen. Afgezien van de verschraling van het assortiment.
Jaren geleden was ik er al bij toen hetzelfde gevaar dreigde in Rijnsburg. Lijnrijders konden dat toen bezweren, maar nu lijkt de directie van RFH gewonnen voor het one-fits-all-principe. Managers hebben Floriday gevonden…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden