Royal FloraHolland, team Landelijk Veilen: Erwin de Bont.
Royal FloraHolland, team Landelijk Veilen: Erwin de Bont. Foto: Erik van der Burgt / VRBLD photofilm

Beeldveilen de opmaat naar landelijk veilen

Algemeen Bloemen in Beweging

Toen verdwenen de opstekers en de uitbloeiruimten, straks komt er geen plant meer voor de klok en wat gebeurt er met veilingmeesters? 100% digitaal. Er werd zelfs gedacht dat het veilproces ook zonder schouwen en etalage zou kunnen. Beelden gaan het winnen van fysieke producten. Maar is dat zo? De Bloemenkrant sprak met Erwin de Bont, projectleider Landelijk Veilen bij Royal FloraHolland.

Vanuit welke behoefte is er overgestapt op beeldveilen? Wie heeft om beeldveilen gevraagd?

De Bont: “De stap naar beeldveilen kan niet los worden gezien van de wens van kwekers naar landelijke prijsvorming en de behoefte bij kopers naar flexibele uitlevering van klokaankopen. Om hieraan te voldoen gaan we over de locaties heen de processen harmoniseren en onze werkwijze aanpassen.
Een van de aanpassingen is dat de wijze van logistiek gaat veranderen van klokuitlevering naar uitlevering op basis van klantorder. Dat betekent dat producten niet meer via de kettingbaan voor de klok kunnen verschijnen. Hier zijn we overigens al sinds 2009 mee bezig. Bloemen komen al lang niet meer voor de klok. Dat gaan we nu ook doen voor de laatste 3 plantenklokken in Naaldwijk en 4 plantenklokken op Aalsmeer. Dat zijn 7 klokken op een totaal van 31 klokken. In Rijnsburg waren vanwege corona de afgelopen anderhalf jaar de producten ook al niet meer zichtbaar voor de kopers op de tribune. Beeld-veilen is de opmaat naar landelijk veilen.”

Hoe kun je van beeldveilen een standaard maken als je te maken hebt met uiteenlopende gebruikersgroepen, zowel aan de aanvoerkant als aan de koperskant?

De Bont: “Als gevolg van digitalisering worden kopers afhankelijk van de productomschrijving en foto die via het ‘beeldscherm’ worden getoond. Beeldveilen gaat dan ook samen met het kwaliteitsprogramma dat momenteel loopt. Dat betekent onder meer dat kwekers met behulp van de nieuwe foto-app uitstekende productfoto’s gaan aanleveren. Ook heeft RFH het aantal keuringmeesters uitgebreid en wordt er meer gecontroleerd. Bij geconstateerde afwijkingen helpen we het goed te doen. We zien dat met name de seizoenskwekers begeleiding nodig hebben. En voor de goede orde: schouwen en markeren wordt anders, want omdat de logistiek eerder opstart gaan we vanwege de veiligheid het schouwen anders inrichten. We onderzoeken nog hoe dat het beste kan. Dat is best een puzzel, maar producten zullen niet volledig door elkaar komen te staan.”

Erwin de Bont: “Een van de aanpassingen is dat de wijze van logistiek gaat veranderen van klokuitlevering naar uitlevering op basis van klantorder. Dat betekent dat producten niet meer via de kettingbaan voor de klok kunnen verschijnen.”

Hoe groot is de groep waar dit impact op heeft?

Als we kijken naar Aalsmeer en Naaldwijk gaat het om zo’n 170 kopers die op de tribune zitten en de planten voorbij zien komen. Van de plantenomzet wordt minder dan 5 procent op die tribunes ingekocht. In Rijnsburg waar de producten niet zichtbaar zijn voor de kopers op de tribune gaat het om gemiddeld 60 à 70 kopers per dag. We weten dat een deel van die groep wel terug zou willen naar de oude situatie. Met deze groepen zijn we in gesprek om te kijken hoe we tegemoet kunnen komen aan hun zorgen. We kijken daarbij goed wat de specifieke behoefte is en welke oplossingen er zijn. We willen dat kopers zich thuis blijven voelen op de veiling. En we voelen een zorgplicht richting onze kwekers. We gaan dan ook steeds op zoek naar een optimale weg in alle redelijkheid. Als we met elkaar verbeterpunten zien kan er dus nog bijgestuurd worden.


Is de hoofdactiviteit veilen (prijsvorming) door beeldveilen (landelijk veilen) niet ondergeschikt ge-maakt aan logistiek?

Landelijk veilen en beeldveilen gaan hand in hand. Dat gebeurt net als nu digitaal en bij bloemen volledig op basis van beeld, waarbij een fysieke component mogelijk is. Immers schouwen blijft maar verandert wel. We kijken ook naar oplossingen bijvoorbeeld in de vorm van een customer lounge waar kopers en kwekers elkaar kunnen ontmoeten en de beschikking krijgen over een werkplek.

Voor fulfilment geldt mutatis mutandis hetzelfde als voor beeldveilen. Is hier rekening gehouden met verschillende gebruikersgroepen? Ook hier worden gebruikersgroepen in het proces gelijkgeschakeld. Maar bloemisten en lijnrijders zullen hier geen gebruik van gaan maken. Ze kijken, kopen, pakken in en rijden weg.

Bloemisten en lijnrijders kunnen ook in de toekomst bestellen, geleverd krijgen en op tijd weer de weg op gaan. Kopers krijgen geleverd op het tijdstip dat hun het beste uitkomt. Dat kan vroeg in de morgen zijn in geval van klokvoorverkoop, maar als ze dat willen kan dat in de loop van de middag zijn. De gekochte bloemen blijven tot dat moment keurig in de koelcel staan.

Met andere woorden, in hoeverre is de theorie van het proces sturend voor de praktijk? In hoeverre wordt er vastgeklampt aan voorgenomen beleid en is er ruimte om daarvan af te wijken?

De invoering van welke wijziging dan ook wordt door RFH stap voor stap geïmplementeerd. De eerste pilot beeldveilen was in 2009. Op basis van de pilot en de vele stappen en evaluatiemomenten daarna worden de veranderingen zorgvuldig met kopers en kwekers met veel praktische kennis geïmplementeerd. We betrekken kwekers en kopers bij de uitvoering. Die helpen ons om de middenweg van redelijkheid te vinden. En natuurlijk gaan er onderweg dingen misschien niet helemaal goed, maar daar leren we van. We kunnen pas echt overtuigen als gebruikers het in de praktijk kunnen zien. Dat gebeurt het komende halfjaar.

“We kunnen pas echt overtuigen als gebruikers het in de praktijk kunnen zien.”
Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant