Afbeelding
Foto: floral trade group

Floral Trade Group viert 50-jarig jubileum

Algemeen

Wat begon als een eenmanszaak, groeide in 50 jaar tijd uit tot een toonaangevend familiebedrijf in bloemen, planten en decoratieartikelen met ruim 1000 medewerkers. Dit jaar viert Floral Trade Group haar gouden jubileum. Het geheim, volgens de grondleggers? “We doen het samen.”

“De onderneming was klein, maar onze ambities waren groot”, vertelt aandeelhouder Wim van der Plas over het bedrijf dat zijn vader Willem van der Plas sr. in 1971 begon. Een voor een rollen Wim en zijn broers Henk, Hans en Anton het bedrijf in. Wim: Alles hing van ons af: van verkopen tot inpakken en van inladen tot afleveren. Dat is nu wel anders.”

Samengesmolten

Wim doelt op de ruim 1000 medewerkers die het robuuste familiebedrijf met kloppend bloemenhart nu drijvend houden. In meer dan tachtig landen worden ruim 6,5 duizend klanten door heel Europa bediend. Henk: “Toen we een eigen pand kochten in Rijnsburg, groeide niet alleen ons assortiment, maar ook onze klantenkring. Waar we eerst alleen bloemisten bedienden, kwamen daar steeds grotere retailers en supermarkten bij.”

In de afgelopen 50 jaar zijn heel wat bedrijven uit heel Nederland samengesmolten in Floral Trade Group; van vakhandel en retail tot e-tail en import. Toen Heembloemex zeven jaar geleden volledig onderdeel werd van het familiebedrijf, kregen de vier broers er een zakelijke vijfde broer bij: Cees de Mooij. “Ze noemen mij altijd onze geadopteerde broer”, zegt Cees glimlachend. “Ik ben het levende bewijs dat een bloedband niet cruciaal is. Ieder bedrijf dat zich als partner bij ons aansluit, behoudt zijn eigen gezicht en identiteit. Tegelijkertijd benutten we synergievoordelen en zetten we gezamenlijk in op duurzame waardecreatie. Want alleen samen kunnen wij een bestendige top 3 positie binnen de Europese handel realiseren.”

Klappen samen opvangen
Door als familie van bedrijven de nieuwste kennis en vakmanschap te delen – van Business Intelligence, e-commerce, ICT, duurzaamheid tot operatie en trends – ontstaat een stevige basis. “Samen kunnen we klappen veel beter opvangen”, vertelt Anton. “Neem de coronacrisis. Klanten zagen door in korte tijd bijna de complete omzet verdampen. Het was alsof we in een neerstortend vliegtuig zaten, waarvan wij zelf de gezagvoerder waren. Tijdens zo’n crisis zie je hoe belangrijk het is om risico’s te spreiden. We hebben in die 50 jaar nooit een jaar verlies gedraaid en daar zijn we trots op.”

Hoewel de ‘Floral Trade Group familie’ steeds groter wordt, blijven de lijntjes kort en de banden warm. Hans: “Waar je vroeger alles van je klanten wist, is dat nu wel anders. Gelukkig hebben we nu door heel Europa medewerkers die persoonlijke relaties onderhouden. Onze toegevoegde waarde zit hem in onze enorme schaal, ons marktinzicht, onze persoonlijke service, nooit nee verkopen en problemen gelijk oplossen. Daarnaast hebben wij het geluk dat er veel jonge talenten bij ons familiebedrijf werkzaam zijn, die kennis van de nieuwste trends en technieken meebrengen. Zo blijven we vooroplopen.”

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant