Logo bloemenkrant.nl
<p>Werkkamer Peter Bakker</p>

Werkkamer Peter Bakker

(Foto: walter landesbergen)
Column

Dankzij Peter Bakker

Jaren terug interviewde ik voor De Bloemenkrant de vorige directeur van Plantion, Peter Bakker. Het was mijn eerste bezoek aan deze veiling die voor een westerling op een eindje rijden ligt. De kleinschaligheid deed prettig aan, maar blijkt ook een handicap. In de zin dat het assortiment beperkt is in vergelijking met wat we in de stedelijke veilingen gewend zijn. Misschien komt daar verandering in als het ledenbestand toeneemt als kwekers en klanten Royal FloraHolland de rug toe keren. Maar dit soort overwegingen had ik destijds nog niet.


Door GroenVandaag

Wat me het meest is bijgebleven is Bakkers werkkamer. Heel prettig. Het ruime vertrek was schaars ingericht en toch sfeervol. Dat kwam met name door de enorme muurfoto van een bloem, waarvan ik de naam niet wist.
Bakker vertelde over de geschiedenis van Plantion en de relatie met RFH onder Timo Huges, die op intimiderende wijze op inlijving uit was. Ik kende het verhaal niet, vond het interessant, maar had moeite om mijn gedachte er bij te houden. De foto zat in mijn hoofd. Mooie foto. Maar welke plant was er afgebeeld? Of Peter Bakker het wist, waarschijnlijk wel, maar dat heb ik hem niet gevraagd.


Consument

Bij de consument gaat het waarschijnlijk precies zo. Je ziet een prachtige bloem of plant die je graag zou willen in je tuin of vaas. Je besluit om die te gaan kopen. Je bent nog niet bij bloemist of tuincentrum of je kan je al niet meer precies herinneren hoe het er uitzag wat je wil kopen. Laat staan dat je dat een winkelmedewerker kan uitleggen. Iets met groen, lange, steel en bolvormig kop. Wat heerlijk had het geweest als je had kunnen zeggen, ik zoek… om vervolgens de naam van het begeerde object te noemen.
Gebrek aan kennis kan behoeftebevrediging lelijk in de weg staan. Je zou er ongelukkig van worden.

App

Als ik met mijn vrouw ga wandelen of fietsen, neem ik tegenwoordig mijn telefoon mee. Voorheen liet ik die thuis, je wil ook wel eens niet verbonden zijn. Maar nu heb ik een goede reden om het apparaat mee te nemen, want het vergoot mijn bloemen- en plantenkennis. Sinds kort maak ik gebruik van de app Obsidentify. Gemaakt door ik meen van waarneming.nl, het grootste natuurplatform van Nederland dat data verzamelt ten behoeve van natuurbehoud, onderzoek, beleid, educatie en beleving.
De app werkt heel eenvoudig. Je ziet een plant waarvan je de naam en nog meer wil weten, maakt een foto en je krijgt een de antwoorden. Zo fotografeerden wij in de duinen in Wassenaar Salomonszegel, een karakteristieke plant met klokvormige bloemetjes aan de bladstelen. Een plant die je zonder de naam te weten nog wel zou kunnen omschrijven. Maar hoe beeld je gesteelde haarmuts uit? Daar heb je nu dus een app voor.

Promo-instrument

Zo’n bloemen en planten-app is een mooi promo-instrument voor de sector. Spelenderwijs vergroot je de kennis van de consument. Die kan er boodschappenlijstje mee fotograferen. En dan treedt er een economische wet in werking: meer kennis, meer verkoop. Door de app hebben wij nu Salomonszegel in de tuin.

Peter Bakker

We maken geen uitstapje meer zonder de app te gebruiken. Het is een sport geworden om planten en bloemen te ontdekken.
Elke keer als ik een foto maak, denk ik aan Peter Bakker. Als ik destijds niet in zijn kamer door die wandfoto was gegrepen, zou ik nu nog steeds onwetend door bos, duin en polder lopen.


Walter Landesbergen is redacteur van de Bloemenkrant en eigenaar van GroenVandaag, het bloemen en planten nieuwsplatform voor de consument.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden