
Lucas Vos, vorige CEO van Royal FloraHolland, zei eens niet te begrijpen dat de veiling al decennia in oorlog was met klanten; elk ander bedrijf zou die koesteren.
Even leek het beter te gaan, maar nu constateerde brancheorganisatie van de groothandel VGB dat de veiling bij het gevecht met haar klanten blijft. Aan haar strategie valt niet te tornen. Zonder op diverse cliëntengroepen geënt maatwerk. De veiling zégt dat ‘one size fits all’ niet zo’n best standpunt was, maar handelt niet overeenkomstig die wetenschap. Heel de sector moet mee met Floriday, Floriway en Floripay, middelen door haar nu eenmaal bedacht. Probleem voor de veiling lijkt te zijn dat nu niet alleen bij afnemers maar ook aan de producentenkant scheuringen ontstaan, omdat ook dáár niet iedereen hetzelfde is. In de vakvereniging Flora Futura zitten zowel kwekers als handelaren en die steunt volledig de bezwaren van de VGB. Voor het eerst wordt RFH krachtig van twee kanten tegelijk aangevallen. Samenwerking met de cliënten om eruit te komen is misschien een ook door de veiling aangehangen theorie, maar die vindt tegelijk dat zij nooit praktijk mag worden, begrijp ik uit de reactie van de VGB op een brief van RFH. Wegens de vele tegenstand stelde de veiling nu een moderator voor. Wat is het verschil met de in de noodrempetitie gevraagde audit, die volgens de veiling niet komt? VGB is overigens blijkbaar terug in het niet transparante hok van RFH. “We communiceren niet meer via media”, zei VGB-directie. Media waren even nodig toen ’t uitkwam. Als loopjongens…
Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53
-
Vertigo Technologies winnaar van Topsector T&U Innovation Prize 2022
2 dagen geleden
-
Johanneke de Haan winnaar Roselily Design Award 2022
2 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Samen optrekken in aanpak maatschappelijke vraagstukken
4 dagen geleden
-
Takii verlengt partnerschap met Van Gogh Museum
4 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Varend Corso 2022 in startblokken
4 dagen geleden
-
FlowerTrials 2022 succes voor Schoneveld
4 dagen geleden
-
“Toenemende vraag naar totaaloplossingen op de winkelvloer”
4 dagen geleden
-
6 dagen geleden
-
Royal Supreme en Royal Highness in productie
6 dagen geleden
-
Partnerschap Varb en GGP ook in 2022
6 dagen geleden
-
Eén miljoen Growcoons in 2022 bij Maarten Bloemen
6 dagen geleden
-
Hilverda De Boer nieuwe sponsor vice-wereldkampioen Arno Kamminga
6 dagen geleden
-
Certificaten Excellence Roses uitgereikt op Floriade
6 dagen geleden
-
27% vaker het jawoord in 2022, veel inhaalbruiloften
7 dagen geleden
-
7 dagen geleden
-
Twee nieuwe Dewi-delphinium ten doop tijdens FlowerTrials 2022
7 dagen geleden
-
Petunia grandiflora Bee’s Knees wint FleuroStar Award 2022-23
7 dagen geleden
Nieuwsoverzicht
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
Primeur voor Varend Corso Westland in Den Haag
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53