Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Cliënten

Lucas Vos, vorige CEO van Royal FloraHolland, zei eens niet te begrijpen dat de veiling al decennia in oorlog was met klanten; elk ander bedrijf zou die koesteren.

Even leek het beter te gaan, maar nu constateerde brancheorganisatie van de groothandel VGB dat de veiling bij het gevecht met haar klanten blijft. Aan haar strategie valt niet te tornen. Zonder op diverse cliëntengroepen geënt maatwerk. De veiling zégt dat ‘one size fits all’ niet zo’n best standpunt was, maar handelt niet overeenkomstig die wetenschap. Heel de sector moet mee met Floriday, Floriway en Floripay, middelen door haar nu eenmaal bedacht. Probleem voor de veiling lijkt te zijn dat nu niet alleen bij afnemers maar ook aan de producentenkant scheuringen ontstaan, omdat ook dáár niet iedereen hetzelfde is. In de vakvereniging Flora Futura zitten zowel kwekers als handelaren en die steunt volledig de bezwaren van de VGB. Voor het eerst wordt RFH krachtig van twee kanten tegelijk aangevallen. Samenwerking met de cliënten om eruit te komen is misschien een ook door de veiling aangehangen theorie, maar die vindt tegelijk dat zij nooit praktijk mag worden, begrijp ik uit de reactie van de VGB op een brief van RFH. Wegens de vele tegenstand stelde de veiling nu een moderator voor. Wat is het verschil met de in de noodrempetitie gevraagde audit, die volgens de veiling niet komt? VGB is overigens blijkbaar terug in het niet transparante hok van RFH. “We communiceren niet meer via media”, zei VGB-directie. Media waren even nodig toen ’t uitkwam. Als loopjongens…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden