Logo bloemenkrant.nl
<p>Cockpit inkoper.</p>

Cockpit inkoper.

(Foto: walter landesbergen)
Bloemen in Beweging

Merendeel inkopers wil knopdrukken behouden

In meer dan 100 jaar vooruitgang heeft de klok zich ontwikkeld tot een fenomenaal instrument. De klok maakte van FloraHolland de grootse wereldspeler in de sierteelt en van Nederland bloemenland nummer 1. Een prestatie die ontzag inboezemt. Waar knalhard voor gewerkt is en talent, gevoel en vasthoudendheid voor nodig zijn. Van de sierteelt is in gezamenlijkheid een topsector gemaakt die wordt bevolkt door verschillende categorieën van topsporters.

Door Walter Landesbergen

Een voorbeeld van zo’n topsporter is de inkoper. Wie de inkoper achter zijn beeldschermen aan het werk ziet, krijgt de indruk dat hier een jumbojet in de lucht wordt gehouden. Fabelachtig dat een mens zoveel informatie, met zo’n snelheid getoond zo efficiënt kan verwerken.

Getij

En toch gebeurt dat. Vrijwel elke dag. Schouwen, kopen, verdelen en uitrijden. Bloemenhandel werkt als een getij waarbij de hal met ijzeren regelmaat vol- en leegstroomt. Volgens processen die decennia lang zijn verfijnd, zodat er op Berlijnse salontafels bloemen prijken die 24 terug nog in een Aalsmeerse kas stonden. Wie aan dergelijk geoliede processen gaat sleutelen, moet goed weten wat daarvan de consequenties zijn.

Landelijk veilen

Bij de overgang naar landelijk veilen, komen die geoliede processen in gevaar, meent een 20-tal Aalsmeerse bloemenexportbedrijven, die gezamenlijk een omzet realiseren van circa 400 miljoen euro. Deze bedrijven haasten zich te verklaren niet tegen vooruitgang te zijn. Integendeel. Maar in de officiële definitie betekent vooruitgang een ontwikkeling die leidt tot verbetering. En daar is volgens de groep geen sprake van. Noch op het punt van schouwen, multi-transactie en nummerdrukken; plannen die allemaal op de rol staan bij landelijk veilen.

Bij vooruitgang moet er sprake zijn van verbetering

Schouwen

Peter Vliegenthart van Akkus Bloemen: “De nieuwe manier van schouwen gaat ons veel meer tijd kosten. Als productgroepen niet meer bij elkaar worden gepresenteerd moet je grotere afstanden lopen en mis je overzicht. Niet schouwen is voor ons geen optie. Met het vertrek van de keurmeesters is schouwen noodzaak. Dat RFH van zins is slimme looproutes aan te leveren, is naar mijn idee het paard achter de wagen spannen.”

Nummerdrukken

De grootste pijn zit wat Vliegenthart betreft in het nummerdrukken. Vliegenthart: “Aan een buitenstander is het heel lastig uit te leggen wat nu het precies het verschil is tussen knopdrukken en nummerdrukken. Het lijken details, maar voor ons inkopers zijn de verschillen levensgroot en bovendien met grote financiële gevolgen.”

Duurder “Nummerdrukken is een groot probleem als je als inkoper op meer dan 1 klok koopt. Meer handelingen, meer knoppen. Wij hebben berekend dat wij met nummerdrukken een dekking van slechts 50% realiseren. Dat betekent dat wij extra inkopers moeten aannemen om weer op 100% assortiment te komen. Inclusief aanpassingen in soft- en hardware spreek je al snel over 100.000 euro extra kosten, die jaarlijks terugkomen. Kosten die wij niet kunnen doorberekenen in onze producten.”

Omslachtiger
Vliegenthart: “Daarbij is bij nummerdrukken geen audio-contact meer mogelijk met de veilingmeester. Niet alleen het menselijk contact is weg, ook de het vangnet bij inkoopfouten. Kon de veilingmeester een fout in een paar seconden herstellen, nu gaat er een hele molen draaien om die ongedaan te maken en moeten meerdere mensen er zich mee bemoeien. Fouten kunnen bij nummerdrukken aardig in de papieren lopen.”

Minder effectief “Een druk op de knop is ook anders dan een tik op je toetsenbord. Dat laatste gaat veel stijver. Het fingerspitzengefühl van het knopdrukken krijg je niet op een toetsenbord. Verlies van souplesse betekent minder scherp inkopen, wat resulteert in verlies van verdiensten. Nummerdrukken vermindert de sensitiviteit van het drukken op het juiste moment voor de juiste aantallen. De souplesse van knopdrukken past ook beter bij de impulsiviteit van inkopen. Nummerdrukken is statischer.
Zie het als een verschil van winkelen en boodschappen doen. Ons soort bedrijf is gebaat bij winkelen. Voor een groot deel van wat wij inkopen hebben we geen lijstjes vooraf klaarliggen. Achter de knop reageren wij in een split second op de aantallen die we nodig hebben.
Bovendien is je houding achter een toetsenbord anders, geforceerd, je kan je blik niet op je beeldschermen gericht houden, terwijl je knopdrukken vanuit een ontspannen houding doet met behoud aan overzicht.”

Flora Futura

Vliegenthart: “Nummerdrukken is voor ons een verandering die geen verbetering is. Daarin staan wij als groep niet alleen. Uit de enquête van FloraFutura blijkt dat bijna 75% van de ondervraagde handelaren voor behoud van knopdrukken is.
Hier zit ook onze frustratie richting FloraHolland. Er wordt besloten zonder overleg, door mensen die niet weten wat er allemaal op de vloer speelt. Nummerdrukken is bedacht door mensen die er niet mee hoeven te werken, waardoor techniek hindert in plaats van ondersteunt. Waarom niet doorgaan zoals het nu is? Nu werkt het perfect.

“Wij zijn niet tegen het aanpassen van onze manier van werkten, dat doet de sector al 100 jaar. Waar wij tegen zijn is de achteruitgang die nummerdrukken met zich meebrengt. Het kost ons gewoon heel veel geld. Daarom moet knopdrukken blijven, die techniek is essentieel voor ons soort bedrijven.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden