Brexit, Hydrangea-promotie en coronaproof verbinden dag
Logo bloemenkrant.nl
<p>Michel Verbeek, Royal Flora Holland.</p>

Michel Verbeek, Royal Flora Holland.

(Foto: )
Growers pride

Brexit, Hydrangea-promotie en coronaproof verbinden dag

Binnen de productgroep Hydrangea wordt daarmee praktisch omgegaan en intussen oplossingsgericht en inventief doorgepakt. “Vooral in coronatijd is het belangrijk binnen je productgroep goed contact te houden”, stelt Michel Verbeek, sinds 2014 Royal FloraHolland productmanager Hydrangea. 

“In de eerste golf waren de kwekerscontacten vooral telefonisch of via Teams video-overleggen. Inmiddels werkt iedereen ermee. De FPC overleggen blijven voorlopig via Teams. We hebben half september, coronaproof, de Productdag bij Islandplant in Vierpolders georganiseerd. Diezelfde avond kondigde Mark Rutte strengere maatregelen aan waardoor dit soort samenkomsten niet meer konden.”

Sectorbreed heeft iedereen thans de speerpunten Brexit, productpromotie en hoe verbind je kwekers coronaproof op de agenda staan

Kwekerscontact

“Daardoor kon productgroep kamer- en tuin Hydrangea nog een fysieke Productdag organiseren. Vanaf de herfst is het kantoor van Royal FloraHolland een plek waar je alleen bij hoge uitzondering mag werken. Het kwekerscontact is deels via video overleg, maar ook regelmatig bij kwekers op het bedrijf. Wel met inachtneming van alle maatregelen. Hoewel we eraan gewend zijn geraakt, kijk ik uit naar weer meer face-to-face afspraken zodra het mag.”
“Over het Brexiteffect kunnen we nog weinig zeggen. Het Hydrangea seizoen start immers nu pas. Ongeveer 10% van de kamer-en tuin Hydrangea’s gaat naar het Verenigd Koninkrijk. Dit voorjaar verwacht ik dat de coronacrisis wel invloed heeft op de verkoopontwikkeling. De schokperiode van 2020 (week 12-15) waarbij de omzet met 45% daalde ten opzichte van dezelfde weken in 2019 zal zich niet herhalen. Kwekers en handel zijn veel beter voorbereid. In 2021 zal de omzet daardoor in die weken waarschijnlijk hoger uitkomen dan in 2020.

Promotieplan

“Voor veel kwekers qua handel en verkoop blijft het nog even korte-termijn-kijken, maar zij zijn toekomstgericht. Nieuwe soorten worden ontwikkeld die steviger en korter zijn, zodat voor kamerplanten minder of geen stokken meer nodig zijn. Gekeken wordt naar duurzame verpakkingsoplossingen en hoe het product langer houdbaar blijft. Een voordeel is dat een kamerhortensia na de bloei mogelijkheden voor een tweede leven heeft in de tuin. Mijn collega Gerard Gardien is in samenwerking met de FPC en de promotiecommissie bezig met de voorbereiding van een promotieplan voor 2022-2024. Uiteraard komen hierin de onderwerpen, duurzaamheid en houdbaarheid aan de orde naast thema’s op het gebied van markt en consument.”

Benchmark houdbaarheid

Intussen blijven de breeders zoeken naar nieuwe soorten. “Die komen er de komende jaren aan”, zegt Verbeek. “Half maart start de benchmark houdbaarheid kamerplanten Hydrangea. Nieuw in 2020 was de benchmark houdbaarheid voor tuin Hydrangea in twee groepen: paniculata en macrophylla. De winnaars zijn half april bekend. Komende zomer is er een houdbaarheidsbenchmark voor tuinplanten en voor 2021 hebben Hydrangeakwekers collectief een storecheck uitgezet die, mits de winkels open mogen, plaatsvindt in meerdere landen. Uiteraard worden de uitkomsten meegenomen in het Promotieplan 2022-2024.”

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden