FloraHolland 
Distributie hal
Klokken Tribune
gemaakt op :11-4-08
FloraHolland Distributie hal Klokken Tribune gemaakt op :11-4-08 Foto: Michel Heerkens

Handel is niet tegen Floriday, maar systeem nu niet op orde

Algemeen Bloemen in Beweging

Slechts 12% van de respondenten van de Flora Futura enquête gaf aan graag met Floriday te gaan werken; 37% voelde zich voor het blok gezet en 41% zei niet van plan te zijn Floriday te gaan benutten. Een vette onvoldoende dus voor het systeem wat eigenlijk al had moeten draaien. Daarover heen kwam nog eens de petitie, waarin wordt aangedrongen op een audit naar het platform.

Door Walter Landesbergen

Een vette onvoldoende voor het nieuwe kroonjuweel van de coöperatie. Niet alleen gegeven door de kleine, ook door de grote gebruikers. Met twee ervan sprak De Bloemenkrant, de GASA GROUP en Salomo Aalsmeer.

Beide bedrijven benadrukken niet tegen Floriday te zijn, strategisch vinden zij het platform een goede zet. Waartegen geageerd wordt, zijn de onvolkomenheden van het nieuwe systeem.
Wat GASA GROUP en Salomo betreft is Floriday een ja, maar.

GASA GROUP


Rob van Vliet, country manager bij GASA GROUP

“GASA GROUP is voor het digitaliseren van onze branche. Efficiëntie is juist zo hard nodig om in onze transparante markt een gezonde bedrijfsvoering te realiseren.
Wij hebben een zeer brede klantenkring en hebben daarvoor de volle diepte en breedte van het assortiment nodig. Een deel van onze klanten heeft geen vastomlijnd assortiment. Gerichte vragen kunnen we niet altijd stellen en we werken van breed en algemeen naar smal en gericht. Het regulier aanbod is hierbij essentieel. Dit is niet voorzien in Floriday. Om onze klanten die service te bieden die ze van ons gewend zijn, hebben we alle functionaliteiten nodig die we tot nu toe hebben. Snelheid is de sleutel tot succes!
De spanningsboog van veel klanten is kort en leidt tot druk op onze prestatie. Wat we dagelijks met elkaar doen is topsport. Het ontwikkelen van een nieuw digitaal pakket is dit ook. Vreemd eigenlijk dat juist deze ‘topsporters’ niet volledig dezelfde taal spreken.
Een pakket moet dat bieden wat er wordt gevraagd, in alle lagen van onze branche. Een system moet de verschillende behoeften faciliteren en niet voorschrijven hoe er moet worden gewerkt. Als er grote stappen te nemen zijn, zal dit geleidelijk en met goede support moeten gebeuren.

Het is net als bij een estafette, het gaat nooit om de eerste die de eindstreep haalt…het gaat om de laatste…”

Topsport

Kwekers en handel zijn een twee-eenheid die afhankelijk van elkaar zijn. De grotere kwekers hebben het doorgaans goed voor elkaar. De kleinere daarentegen veel minder.
In onze kwekerswereld mag het niet zo worden als in de huidige winkelstraten, veel van hetzelfde en voorspelbaar… dat komt de charme van onze kleurrijke branche niet ten goede.
De kleinere kwekers zorgen juist voor de breedte en diepte van het assortiment en houden het interessant. Het is voor GASA GROUP van belang dat ook de kwekers die de breedte en diepte veroorzaken mee kunnen in de digitalisering. Royal FloraHolland heeft de verantwoordelijkheid om ervoor te zogen dat ook zij mee kunnen.

Het gemis aan functionaliteiten en de timing van de transitie maken ons bezorgd over het naderende seizoen. Zeker na een turbulent corona-jaar is het van belang om voor elkaar te zorgen. De schaapjes bij elkaar te houden! Ik denk dat FloraHolland er verstandig aan doet om de angel eruit te halen door het oplevermoment na het seizoen te zetten. Bijvoorbeeld 1 augustus 2021. Voor veel betrokken partijen zal dit uitstel een zeer welkome geste zijn.

Het is net als bij een estafette, het gaat nooit om de eerste die de eindstreep haalt…het gaat om de laatste…”

Salomo Aalsmeer

Quin Pupping, in- en verkoop bij Salomo Aalsmeer

“Salomo is niet tegen Floriday, maar naar onze mening is het platform nog lang niet op orde. Er zijn nogal wat zaken waar wij tegenaan lopen. Die moeten eerst worden verholpen voor de acceptatie van het nieuwe platform. Wij denken dan aan de volgende verbeteringen.

1- Floriday in deze vorm vraagt te veel handelingen om tot een bestelling te komen.
2- Onze klanten kunnen nog niet kopen via Floriday.
3- Wij kunnen geen aanbiedingen maken vanuit Floriday.
4- Niet alle kwekers staan erop.
5- De koppeling tussen ons systeem en Floriday werkt nog niet.
6- Fusten zijn niet altijd aan te passen.
7- Zoekfunctie op plantnaam ontbreekt.
8- Staffelprijzen ontbreken.
9- Barcodes en stickers met prijsinfo kunnen niet meegestuurd worden.
10- Bij een bezoek aan de kwekerij kunnen grotere aantallen niet ingegeven worden door kweker, wat extra werk voor ons betekent.
11- Bij diverse kwekers bestel je 1 laag handel, maar dan geeft het Floriday-systeem aan dat je minimaal 1 laag moet bestellen en lukt het niet te bestellen. Vervolgens moet je de kweker bellen en moeten ze een inkooptip sturen die jij dan weer moet goedkeuren.

Nu niet starten

Zo zullen er bij andere exporteurs en kwekers ook nog wel wat punten zijn waar tegenaan gelopen wordt.
Salomo Aalsmeer is in ieder geval van mening dat het platform Floriday nog in de ontwikkelingsfase zit. Wat ons betreft is het nu eerst zaak om alle knelpunten in beeld te krijgen en de komende maanden te benutten om die zodanig op te lossen dat we eind juni, begin juli probleemloos met het systeem kunnen gaan werken.

Starten in maart gaat het niet worden. Dit is de drukste tijd voor iedereen. Niet het moment om met een nieuw platform te starten waar nogal wat haken en ogen zitten.”


Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant