
Nieuw is het niet dat Royal FloraHolland worstelt in het spanningsveld tussen coöperatieve gedachte en een gewoon bedrijf.
Bij het afscheid van toenmalig voorzitter Gerrit Ravensbergen verscheen het boek ‘Coöperatief Vertrouwen’, waarvoor ik ex-directeur Timo Huges interviewde. Opvallend was toen al de bedachtzaamheid waarmee hij sprak over het verschil tussen coöperatie en een bedrijf. Directies komen uit andere branches, waar veelal ondernemingen ver afstaan van een coöperatie, ooit gevormd door kwekers die de beste prijs voor hun producten wilden hebben. Dat was gezamenlijk belang. Sinds Huges verdween het bestuur (er zijn alleen nog commissarissen) en is de ALV vervangen door een ledenraad, die niet weet waar de noodrem zit.
Het bedrijf RFH ligt onder vuur. Niet iedereen is van haar ambities gediend. Leden haken af in het digitale geweld en de veiling wil méér zijn dan een markplaats, door de gehele keten, inclusief het vervoer, te beheersen. Processen vliegen haar om de oren, zoals dat wegens inbreuk op een vervoersoctrooi bij de rechter in Den Haag. En in verband met de verplichte digitale certificering stapten kwekers naar de ACM. Een beursgenoteerd bedrijf heeft alleen aandeelhouders. Die kun je vergelijken met veilingleden, vertelde mij eens een directeur. Maar het verschil is dat die leden nooit dividend krijgen, wel rente over hun ledenrekening. Zij betalen mee aan het vermogen van RFH. Als die massaal afhaken, mist de veiling vele honderden miljoenen. Lijkt mij ook een probleem…
Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53
-
Vertigo Technologies winnaar van Topsector T&U Innovation Prize 2022
2 dagen geleden
-
Johanneke de Haan winnaar Roselily Design Award 2022
2 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Samen optrekken in aanpak maatschappelijke vraagstukken
4 dagen geleden
-
Takii verlengt partnerschap met Van Gogh Museum
4 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Varend Corso 2022 in startblokken
4 dagen geleden
-
FlowerTrials 2022 succes voor Schoneveld
4 dagen geleden
-
“Toenemende vraag naar totaaloplossingen op de winkelvloer”
4 dagen geleden
-
6 dagen geleden
-
Royal Supreme en Royal Highness in productie
6 dagen geleden
-
Partnerschap Varb en GGP ook in 2022
6 dagen geleden
-
Eén miljoen Growcoons in 2022 bij Maarten Bloemen
6 dagen geleden
-
Hilverda De Boer nieuwe sponsor vice-wereldkampioen Arno Kamminga
6 dagen geleden
-
Certificaten Excellence Roses uitgereikt op Floriade
6 dagen geleden
-
27% vaker het jawoord in 2022, veel inhaalbruiloften
7 dagen geleden
-
7 dagen geleden
-
Twee nieuwe Dewi-delphinium ten doop tijdens FlowerTrials 2022
7 dagen geleden
-
Petunia grandiflora Bee’s Knees wint FleuroStar Award 2022-23
7 dagen geleden
Nieuwsoverzicht
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
Primeur voor Varend Corso Westland in Den Haag
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53