Rozenveredeling zit bij Interplant Roses in de genen
Logo bloemenkrant.nl
Foto: W.H.Zandbergen

Rozenveredeling zit bij Interplant Roses in de genen

Interplant Roses heeft wereldwijd een toonaangevende marktpositie verworven die gebaseerd is op een grote passie voor rozen. Een van de specialiteiten is trosrozen, een prachtig product dat wereldwijd inmiddels een vaste plek heeft ingenomen van zo’n 8 à 9 procent van het rozenareaal. Interplant Roses domineert circa 85% van de wereldwijde trosrozenmarkt. Een ongelofelijke prestatie die uitnodigt om CEO Robert Ilsink het verhaal achter dit unieke familiebedrijf te laten vertellen en zijn visie en ambities te delen met de Bloemenkrant en 2Dezign. Zo kwam het dat Robert Ilsink te gast was tijdens ‘Aan tafel met’ Pascal Koeleman en Rudi Tuinman van 2Dezign in het nieuwe sfeervolle Restaurant Oriento van Hotel van Oranje. ‘Toen het nog mocht’ en uiteraard met respect voor de anderhalve-meter-samenleving.

Trosroos
“Hoe we in rozen terecht zijn gekomen is een mooi verhaal” zegt Robert Ilsink. “Mijn grootvader zaaide indertijd heesters en struiken die hij verkocht aan overheidsinstanties. Ook was hij altijd op zoek naar nieuwe producten wat men nog steeds terugziet in het innovatieve karakter van het bedrijf. Zo besloten we in de jaren zestig rozen te gaan veredelen. In eerste instantie tuinrozen, waarin we ons geleidelijk zijn gaan onderscheiden. Door toch ook andere types tuinrozen te gaan veredelen, zoals bodembedekkende rozen en doorbloeiende heesterrozen, ontstond groei en  naamsbekendheid wereldwijd. Dit leidde in 1962 tot een professionele onderneming en een omslag naar de sierteelt. Omdat we naast het grootbloemige en kleinbloemige assortiment iets anders wilden ontwikkelen, sprak mijn vader, Pieter Ilsink, op een goed moment met de directeur van het proefstation in Aalsmeer. Die gaf aan dat er weliswaar trosanjers en troschrysanten bestonden, maar nog geen trosrozen. Door de kennis en kunde op het gebied van buitenrozen, leek het voor de hand liggend dat Interplant ook eens zou kijken naar het ontwikkelen van een trosroos voor de sierteelt. Zo gezegd, zo gedaan.”

Wereldmarktleider
Ilsink herinnert zich nog dat hij in de tachtiger jaren samen met zijn vader apetrots met hun eerste trosrozen naar de plaatselijke bloemist togen. “Met de bekende Porcelina soort, waarvan we maar zo’n 25 takjes hadden. We waren nauwelijks thuis of er werd gebeld of we nog meer bloemen hadden. De bloemist was er al doorheen. Positieve reacties, ook van kwekers, hebben ertoe geleid dat we verder zijn gaan veredelen. Als iets nieuw is, wil iedereen het hebben, maar technisch gezien waren er toch nog wel wat mankementen. De bloemen kwamen niet simultaan open, de trosvorm was niet perfect en het vaasleven kon beter. Na de piek volgde een dipje onder andere door het beperkte kleurenpalet. Ondanks deze dip, hebben we altijd vertrouwen gehouden in het product de trosroos. We hebben destijds wel overwogen om het trosrozen-veredelingsprogramma te reduceren. Er waren maar enkele kwekers die de trosroos teelden en het marktaandeel was nog klein. In Japan vond men de trosroos geweldig, Ook in Amerika vond men het een mooi product. Eind jaren negentig kwam er een kentering in de rest van de wereld. Zo gaven een paar rozenkwekers uit Kenia aan dat ze alle typen rozen hadden, maar nog geen trosrozen. Zij zagen direct dat daar kansen lagen. Ook doordat er nieuwe markten open gingen, zoals Rusland, nam de wereldwijde interesse toe. Gelukkig had Interplant inmiddels een verbeterd assortiment en een goed kleurenpalet ontwikkeld, waarna het met de trosrozen pas echt goed is gaan lopen. Anno nu heeft de trosroos een mooie vaste plek heeft veroverd in de wereldmarkt; op dit moment is het totale trosrozenareaal circa 8 à 9%. Van de totale trosrozenmarkt is circa 85% het marktaandeel van Interplant.”

Toppers
“De nieuwe typen rozen die we recent aan het assortiment hebben toegevoegd zijn de Flow series (draaihart) en de Trendsetter serie (old English shape). We zijn ervan overtuigd dat er nog veel ontwikkeling mogelijk is in de trosroos, zowel specifiek (bijvoorbeeld de bloemvorm) als in zijn algemeenheid (bijvoorbeeld het vaasleven). De trosroos is het paradepaardje van Interplant, maar bijvoorbeeld ook de enkelbloemige rode hybrid-tea roos Explorer doet het ontzettend goed. Deze wordt geproduceerd op hoger gelegen gebieden, met name in Ecuador en Colombia. Explorer kenmerkt zich door de grote fluweelrode bloem met een uitstekende houdbaarheid. In Rusland, het Midden-Oosten en nu ook in de Verenigde Staten wordt dit ras erg gewaardeerd. Een andere succesnummer is de gele roos Moonwalk. Deze heeft een sterke marktpositie in het retail segment. Wij noemen deze soorten winnaars. Geen tienen, want die bestaan niet in de veredelingswereld. Trosrozentoppers van Interplant zijn onder andere Snowflake, Babe en Fireworks. Ook de Bombastic-familie is ook een populair ras. Tien jaar terug was trosroos nog echt een huwelijks- en seizoenproduct, maar door verbreding van het assortiment zien we dat het een jaarrond product aan het worden is. De Afrikaanse kwaliteit is in principe goed en de Nederlandse is uitstekend. Wij ontwikkelen trosrozen voor de retail en groothandel. De rassen die commercieel geproduceerd worden in Afrika, zijn eerst op grote schaal getest op de Interplant-testlocatie in Naivasha, Kenia.”

Kweker centraal
“We laten de wereld graag beter kennismaken met de veelzijdigheid van de trosroos. Daarvoor gaan we dieper de keten in. We hebben nauw contact met de bloemenhandel en met de bloemisten. Zo geven wij regelmatig presentaties in binnen- en buitenland waarbij we altijd de kweker centraal zetten. Uiteraard tonen we daar diverse toepassingen van de trosroos die tot inspiratie dienen. Ook zoeken we nieuwe marktmogelijkheden, zoals onze bijdrage aan het droogbloemen-concept van Fabelicious.”
Een stip op de horizon is volgens Ilsink het realiseren van nog meer kwaliteitsverhoging en een betere ziekteresistentie tegen botrytis en meeldauw. Een ander belangrijk aspect is de verbetering van het vaasleven van de trosroos. “Uit onderzoek bleek namelijk dat het snijstadium cruciaal is voor een langer vaasleven. We hebben afgelopen jaar een campagne opgezet om iedereen in de sector ervan te overtuigen dat de trosroos niet te rauw gesneden mag worden.” Ook is Interplant een samenwerking aangegaan met concullega-veredelaars van andere gewassen (Breeding Accel) waarbij onder meer veel aandacht is voor de ontwikkeling van moleculaire technieken. “Daarnaast werken we samen op het gebied van marketing en delen we elkaars faciliteiten. Door het delen van kennis op allerlei vlakken proberen we de time-to-market te verkorten.”

De ultieme roos
“Vier jaar terug zijn we vanuit Leersum naar een nieuwe locatie in Harmelen verhuisd, waar we volop de ruimte hebben om onze veredelingsprogramma’s uit te voeren en verder uit te breiden. Het bedrijf wordt momenteel geleid door de derde generatie Ilsink’s, te weten Robert (CEO) en Martijn Ilsink (CFO). Inmiddels is de vierde generatie ook toegetreden. De liefde voor het veredelingsvak zit bij de familie in de genen.”
“Tja, en de ultieme roos is natuurlijk een rode grootbloemige roos met geur, een uitstekend vaasleven en een goede productie. Het succesvol ontwikkelen van een nieuw rozenras is een combinatie van de juiste kennis, het hebben van veel geduld en ook een stukje geluk. Over geluk gesproken: Interplant heeft een goed team aan enthousiaste medewerkers die elke dag hun steentje bijdragen aan de ontwikkeling van het product. Aan passie en innovatie ontbreekt het in ieder geval niet bij Interplant en zij zien de toekomst rooskleurig tegemoet.”


Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden