Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Beeld

Soms bestel ik digitaal bloemen. Bij de vele online besteldiensten krijg ik dan plaatjes van boeketten die wel de marketing dienen, maar geen foto van het nog te bezorgen exemplaar wordt gepresenteerd.

Soms stuurt een geadresseerde mij die toe. Dat het boeket dan doorgaans geenszins in lijn is met wat ik er teveel voor heb betaald, daar heb ik mij inmiddels bij neergelegd.
Royal FloraHolland kampt met iets dergelijks. Je kunt wel alles digitaal willen, maar dat verlangen gaat eraan voorbij dat men in de sierteelt met levende producten heeft te maken. Floriday loopt in beeldregistratie toch achter bij de verder aangeboden digitale informatie. Voorheen zag men op de tribune fysiek alles voorbij komen. Maar in het digitale tijdperk ziet men hoogstens een foto op de tuin van de zending die men wil aanvoeren. Men heeft in veilingland wat beeld-veilen betreft een historie achter zich. Die begon met stokfoto’s die niets vertelden over de aangevoerde partij. Toen kwam TFA, destijds opgezet omdat veilingen dreigden import te weren. Een voornamelijk digitale veiling, opgezet door handelaren en wetend dat klanten op de aangeboden info moesten kunnen vertrouwen. Zodat van alle zendingen vlak voordat die werden geveild twee foto’s werden gemaakt. Zo ver is Royal FloraHolland nooit gekomen. Ook een reden voor bloemisten en lijnrijders om op het teloor gegane fysieke veilen te blijven aandringen. Via Floriday gaat nu wel alles digitaal, maar de just-in-time (beeld) informatie is blijkbaar wat anders…

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden