Margot den Dulk, productmanager RFH.
Margot den Dulk, productmanager RFH. Foto:

Lisianthus wacht mooie toekomst

Algemeen Growers pride

Lisianthus staat een mooie toekomst te wachten. Het is dan ook een prachtige bloem die steeds bekender wordt en zich geliefd maakt bij de consument.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“Lisianthus staat voor waardering en dankbaarheid”, zegt Margot den Dulk, productmanager snijbloemen bij Royal FloraHolland. “Heel typerend, want in meerdere opzichten is het een dankbare bloem. Hij is ijzersterk en heeft een zeer lange houdbaarheid.

Dit in combinatie met de mooie uitstraling en veelzijdigheid hebben er mede voor gezorgd dat Lisianthus is uitgegroeid tot een volwaardig jaarrond product. Intussen staat Lisianthus op de zesde plaats in de Top 10 snijbloemen van Royal FloraHolland.

“Of Lisianthus volgend jaar de nummer vijf gaat inhalen wordt nog spannend.”


Forse klap

“Dit jaar kreeg Lisianthus uitbreiding van één kweker en werd gestart met meer aantallen in totaal en een licht gestegen prijsvorming. Half maart kreeg Lisianthus evenals andere snijbloemen door de coronamaatregelen een flinke klap. Vanwege de aanvoerregulering waren er minder aantallen en raakte de prijsvorming in een dip. Nadat in de meeste landen de winkels weer open waren trok de handel weer aan en heeft Lisianthus toch nog een mooie zomer gedraaid. Dat opnieuw een aantal landen deels in lockdown zijn is merkbaar. Toch is het tot dusver nog een redelijk jaar voor Lisianthus. In totaal zijn iets meer stuks met een iets hogere prijsvorming genoteerd. Gelukkig is Lisianthus een gewild product dat snel weer opkrabbelt na een storm.”

Vooruitblikkend stelt Den Dulk dat de aantallen in stuks door uitbreidingen nog wel zullen doorgroeien, maar niet meer zo explosief als de afgelopen jaren. “Verwacht wordt dat de prijs hierbij redelijk stabiel blijft. De productie richt zich in hoofdzaak op de groothandel en bloemistenketens, met daarnaast enkele kwekers die gespecialiseerd zijn in de Retail. De afzet doet het goed naar diverse Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Een fors deel gaat eveneens naar Oost-Europa waaronder Rusland.”


Assortiment

Het assortiment is divers met voor elke boeketwens wel een Lisianthus. Lisianthus is veelzijdig en behalve in trendy veldboekketten ook mooi in monobossen. De takken hebben meerdere bloemknoppen en kunnen zowel in grote arrangementen worden gebruikt als los in kleine toefjes. Het grootste aanbod levert momenteel de dubbelbloemige Lisianthus. Steeds meer grootbloemige varianten worden aangeboden en wit voert de boventoon.
De veredeling legt zich naast kwaliteit toe op innovatieve soorten. Met zijn gefranjerde bloemen is onder andere Alissa een geliefd product. Inmiddels worden meer soorten met gekartelde randen of grotere bloemen ontwikkeld. De kleuren en variaties in bloemvorm geven de bloem een luxe uitstraling. Op dit moment ontwikkelt de gevuldbloemige Lisianthus sneller dan de enkelbloemige variant. De promotiecommissie is actief bezig in de markt. De campagne uitvoering is in handen gegeven van 2Dezign. Inmiddels wordt nagedacht over een volgend promotieplan.

Vernieuwen

“Om kwekers te ondersteunen met inzicht, data en informatie, blijven wij onze dienstverlening vernieuwen; inspelend op de verschillende behoeftes per bedrijf. Inmiddels zijn er al vele Lisianthus kwekers die ik vanuit productmanagement ondersteun, kwekers zijn enthousiast, in de toekomst zal dit nog verder zijn vruchten afwerpen.”

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant