Afbeelding
Foto: greenhouse

Greenhouse Marketeers partner SimaPro en Ecochain

Algemeen

Greenhouse Marketeers, dat de milieu-impact van bedrijven in de land- en tuinbouw berekent en adviseert over verbetering van de footprint, is een partnership aangegaan met SimaPro en Ecochain. Beide bedrijven zijn internationaal actief en bieden hoogwaardige softwareoplossingen voor bedrijven om de milieu-impact van hun product of organisatie te berekenen.

Directeur Henri Potze van Greenhouse Marketeers is bijzonder blij met de samenwerking tussen Greenhouse Marketeers enerzijds en SimaPro en Ecochain anderzijds. Potze geeft aan dat Greenhouse Marketeers zich de afgelopen zeven jaar heeft ontwikkeld als specialist in LCA-footprint binnen de internationale horti- en agribusiness. “Van bananen uit Guatemala tot orchideeën uit Nederland en van kokosnoten uit Sri Lanka tot rozen uit Kenia. Wij willen in feite de partner zijn voor bedrijven op gebied van duurzaamheid. Met de systemen van SimaPro en Ecochain kunnen wij nu perfect inzichtelijk maken waar een bedrijf staat. Nadat we een dergelijke nulmeting hebben gedaan, willen wij deze bedrijven vervolgens ook helpen om op termijn klimaatneutraal of zelf klimaatpositief te worden.”

Totale milieubelasting

De samenwerking die Greenhouse Marketeers aangaat met zowel SimaPro als Ecochain is bedoeld om elkaar te versterken. De expertises van de betrokken partijen vullen elkaar immers goed aan. “Greenhouse Marketeers is een krachtige partij binnen de horticulture, terwijl wij al dertig jaar LCA-software ontwikkelen voor bedrijven en sectoren over de hele wereld”, zegt Eric Mieras, managing director bij PRé, het bedrijf waar SimaPro deel van uitmaakt. De LCA van een product is een methode om de totale milieubelasting te bepalen van een product gedurende de hele levenscyclus, dat wil zeggen: winning van de benodigde grondstoffen, productie, transport, gebruik en afvalverwerking. “De tuinbouw is voor ons niet nieuw”, geeft Mieras aan, “maar wat wel nieuw is, is dat we samen met Greenhouse Marketeers nu een tool hebben ontwikkeld die specifiek voor deze sector is bedoeld. Door onze expertises te bundelen, kunnen we tuinbouwondernemers een hoogwaardig instrument bieden dat laagdrempelig is in gebruik.”

Het contact met Ecochain ontstond al toen Henri Potze nog actief was binnen Benefits of Nature, maar stond enige tijd op een laag pitje. Sinds Edwin de Zeeuw vorig jaar CEO werd, zijn die contacten weer aangehaald. “Omdat ik geloof in samenwerking met consultancy partners”, zegt De Zeeuw. Ecochain, dat eveneens applicaties heeft voor het berekenen van diverse niveaus van milieu-impact, kent de tuinbouw ook. “De horti-sector is al in een vrij vroeg stadium met duurzaamheid aan de slag gegaan. Enerzijds doordat veel data binnen de tuinbouw al beschikbaar was, bijvoorbeeld over het verbruik van water, stroom en gas, anderzijds ook door een toenemende vraag uit de markt. Het bewijs is inmiddels geleverd dat groene producten daarnaast beter verkopen en dat dit het imago van bedrijven tevens echt verbeterd. Greenhouse Marketeers kan, in combinatie met onze ervaring en expertise, een belangrijke rol spelen om die duurzaamheidsambitie binnen de tuinbouw naar een nog hoger plan te tillen. Zij snappen die wereld en kennen de uitdagingen. De komende tijd zullen we samen verder invulling gaan geven aan het partnership.”

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant