Royal FloraHolland strijdt om big data
Logo bloemenkrant.nl
Foto: rfh
Bloemen in Beweging

Royal FloraHolland strijdt om big data

Mede door het ijzersterke veilingwezen werd Nederland de wereldwijde leverancier van sierteeltproducten. Maar in het digitale tijdperk is na ruim honderd jaar het fysieke afmijnconcept goeddeels achterhaald.

Door Johan Th. Bos

Royal FloraHolland zoekt naar een bedrijfsmatiger structuur dan een coöperatieve en het verdienmodel is gebaseerd op tal van andere diensten dan het simpele afmijnen. Via het digitale systeem Floriday poogt RFM ook steeds meer Big Data te verwerven over leden en hun klanten.

Van logistiek tot wegenbelasting (op veilinggrond) en van financiële bemiddeling tot fust, overal probeert de veiling nu een rol te spelen. Zodat het voor telers en hun klanten, de handelaren, per saldo steeds duurder wordt. De klok wordt vervangen door de computer en het levende product is steeds minder in de veiling aanwezig. Die werd de Amazon voor de sierteelt. En Royal FloraHolland, dat ook aandelen heeft in de enige (kleine) tweede veiling die er nog bestaat (2% va de markt), gedraagt zich als een volstrekte monopolist, een gedrag dat volledig bij de realiteit past.

Dit artikel gaat verder in dit artikel: Monopolist ten koste van de sierteeltsector

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden