De dieprode kerstster.
De dieprode kerstster. Foto:WvV

Poinsettia is kleurrijke decembertraditie

Algemeen Growers pride

Hoewel de kwekers het liefst voor Sinterklaas al leeg zouden willen zijn, komt de vraag naar Poinsettia pas na Sinterklaas echt goed op gang. De consument is er dol op. Je kunt hierdoor wel concluderen dat Poinsettia vasthoudt aan een kleurrijke decembertraditie. “Deze traditie komt niet echt als een verrassing”, zegt Royal FloraHolland bloeiende planten productmanager Peter Rodenrijs.

DOOR WILMA VAN VELZEN

“Dat de directe verkoop van Poinsettia na Sinterklaas stijgt wordt bij FloraHolland al een aantal jaren geconstateerd. Veel consumenten zien de Poinsettia of Kerstster als een kleurrijke decembertraditie die niet mag ontbreken in hun kersthuis.
De handel speelt hier graag op in. Dit jaar zou de coronacrisis nog wel eens voor extra vraag kunnen zorgen, want iedereen viert kerstmis thuis en investeert meer dan ooit in het creëren van een gezellige kerstsfeer.”

Verenigd Koninkrijk

Terugblikkend stelt Rodenrijs dat Poinsettia het afgelopen jaar in de afzet op de Duitse markt een doorgroei liet zien van 29% naar 33%. “Het Verenigd Koninkrijk liet daarentegen een daling zien van 22% naar 17%.

Opmerkelijk omdat het Verenigd Koninkrijk van oudsher een echt Poinsettialand is. Niet de Brexit, maar mogelijk de hoge kwaliteitseisen en strenge condities liggen hieraan ten grondslag, waardoor kwekers er ondanks de goede prijs toch minder zin in hebben aan het Verenigd Koninkrijk te leveren.

Desalniettemin staat Poinsettia in de Planten Top van Royal Floraholland op de 25ste plaats en liet het product een omzetstijging zien van 14,1 miljoen naar 15,2 euro in 2019.”

Fantastische kwaliteit

De kwaliteit van Poinsettia is fantastisch. Dat kan volgens Rodenrijs nog wel eens het gevolg zou zijn van de jaarlijkse kwaliteitscompetities die jaarlijks plaatsvinden in het Kenniscentrum van Royal FloraHolland. Door de kwekers worden deze breed gedragen. “Dit heeft een positieve invloed op de gemiddelde prijs die in 2017- € 1,10 bedroeg, in 2018 - € 1,14 en in 2019 - € 1,15. Je kunt je daarbij afvragen of Poinsettia bezig is met een revival.
Anderzijds is ook de productie toegenomen met zo’n 11% in de potmaat 6 cm, 9% in de potmaat 10,5cm en 30% in de potmaat 12cm. De handel kan dit hebben en intussen zien we ook wat nieuwe kwekers die op zoek zijn naar meer najaarsalternatieven en rendement.”

Basiskleuren rood en wit

Wat het kleurenpalet betreft worden tot nu toe de basiskleuren rood en wit nog steeds goed gewaardeerd. Dit blijven de echte basics. In het kader van meer diversiteit werd eerder ingezet met wat meer kleuren variërende van champagne tot diep roze en natuurlijk Mickey Mouse, de fraaie rode Poinsettia van Selecta met zijn ronde bladen.

Veel roze tintjes zijn er ook te vinden in de compactere Princettia’s. Qua productie lopen deze vaak enkele weken voor op de Poinsettia’s. Tot slot meldt Rodenrijs dat de Poinsettia’s die via Royal FloraHolland worden afgezet het meest vaak hun weg vinden richting retail en groothandel. “De afzet via bouwmarkten loopt sterk terug, wat in mindere mate ook geldt voor tuincentra.”

Promotie

Een mooi podium heeft Poinsettia nog steeds in het Stars for Europe promotieprogramma, zie https://www.starsuniteeurope.eu/nl

Royal FloraHolland bloeiende planten productmanager Peter Rodenrijs  tussen de poinsettia's.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant