De mooiste arrangementen.
De mooiste arrangementen.

Martijn Bentvelsen trots op Amaryllis

Algemeen Growers pride

De kleuren en diversiteit van Amaryllis zijn de afgelopen jaren zodanig verbreed, dat het assortiment een prachtige basis biedt om ook na de kerstperiode extra kleur toe te voegen aan het vroege voorjaar. Vooral nu het thuiswerken voor veel consumenten het nieuwe normaal is, grijpt Amaryllis hier zijn kans door zich ook in die periode aan te bieden als sfeermaker.

Hierover is Martijn Bentvelsen, die alweer drie jaar het prachtige product Amaryllis onder zijn hoede heeft als Royal FloraHolland productmanager, beslist enthousiast. “De lange stelen met de grote oogstrelende bloemen die langzaam openen maken van Amaryllis een krachtig en onderscheidend product. Slechts enkele stelen zorgen al voor volop sfeer in huis, vooral in de winterperiode wanneer we veel vaker binnenshuis vertoeven.”

Gunstig

Over de huidige stand van zaken rond Amaryllis stelt Bentvelsen dat, nu de afgelopen weken in veel landen de coronamaatregels zijn aangescherpt, de prijzen wel iets achterblijven ten opzichte van vorig jaar. “Gelukkig zakt de prijs niet verder weg en is de vraag stabiel. Verwacht wordt dat consumenten de kerstperiode uitbundiger zullen vieren, wat extra kansen biedt. Zolang de meeste winkels open mogen blijven verwacht ik alsnog een redelijk tot goed seizoen. Gunstig is het eveneens dat beide kerstdagen eind week 52 zijn.”

Stabiel

Het seizoen loopt van week 40 t/m week 10 met de grootste piek in de week voor kerst. Dit maakt Amaryllis tot een echt seizoenproduct. Verre bestemmingen waaronder Amerika en Azië lopen nog wat langer door, wat de Amaryllisafzet de afgelopen jaren een stabiel beeld geeft. Terugblikkend stelt Bentvelsen dat de afzet van Amaryllis vorig seizoen langzaam op gang kwam. De prijsvorming piekte in de drie laatste en belangrijkste weken van het jaar. “Met wat schaarste op de klok en dankzij een late kerst pakte dit alsnog positief uit. Het voorjaar was daarentegen een desillusie voor de kwekers die met productie gericht op de eventsmarkt en verre bestemmingen. Door de corona stortten die markten volledig in.”

Populariteit

“Het belangrijkste afzetland voor Amaryllis is Duitsland en pas daarna gevolgd door Nederland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Omdat het product goed transporteerbaar is over langere afstanden zou groei in de afzet naar Rusland voor Amaryllis mogelijk kunnen zijn.
In december zijn rood en wit nog altijd de belangrijkste kleuren. Tevens wordt het kleurrijke assortiment steeds goed afgestemd op de seizoenen. Daarbij is de aanvoer de laatste jaren stabiel, terwijl de populariteit van Amaryllis onverminderd is bij de consument.
De concurrentie van andere productgroepen in dezelfde periode groeit, maar tot nu toe weet Amaryllis zich goed staande te houden.”

Amaryllis Catalogus

De aanvoer is volgens Bentvelsen goed afgestemd op de vraag. “Vanuit Royal FloraHolland ondersteunen we een aantal kwekers ook met de dienst afzetadvies. Dit werkt goed. Op promotiegebied wordt ingezet met een grote shopperactivatie campagne samen met Fleurop Duitsland en Nederland onder aanvoering van Bloemenbureau Holland.
En traditiegetrouw brengt de promotiecommissie Amaryllis in samenwerking met Royal FloraHolland weer een prachtige Amaryllis Catalogus uit die vanaf de website van Royal FloraHolland gratis kan worden gedownload.”

Martijn Bentvelsen is enthousiast over de vele kleuren.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant