Marco Maasse
Marco Maasse Foto: VBW

‘Is de bloemist nog echt klant bij RFH’

Algemeen Bloemen in Beweging

“Ik zeg niet dat de strategie van Royal FloraHolland fout is, maarfeit is wel dat 100% digitaal niet past bij de grote klokkopende bloemist.”

Aan het woord is de voorman van de bloemisten Marco Maasse (VBW). De Bloemenkrant sprak met hem over de strategie van RFH en nieuwe kansen voor de bloemist.


Door Walter Landesbergen


Fysieke inkoop

Maasse: “De grote bloemist en de kleine kweker komen het liefst tot elkaar op de fysieke klok, omdat het een bewezen systeem is. De voordelen zijn al vaak genoemd. Voor de gebruikers zijn dit de mogelijkheid tot schouw, de eerlijke prijsvorming en het impulskarakter. Voor de sector het zichtbaar blijven van het brede en diepe aanbod. Maar ik concludeer dat RFH zich eigenlijk niet meer wil richten op de kleine kopers, waaronder je de grote bloemisten mag rekenen. In de gesprekken met de coöperatie heeft de VBW vaak genoeg haar wensen kenbaar gemaakt, maar die zijn niet gehonoreerd. RFH is daartoe ook niet verplicht, maar wees daar dan helder over. Spreek het uit, dat de kleine kopers eigenlijk geen toekomst hebben binnen je verdienmodel, dan weet iedereen waar hij aan toe is.”

BK: En nu? Wat kan de VBW nog meer doen dan het kenbaar maken van wensen?

Maasse: “Nog eens een indringend beroep doen op de directie van RFH. Hen voor te houden dat met 100% digitaal belangrijke zaken verloren gaan. De etalagefunctie van de sector, het morrelen aan het imago van Nederland als smaakmaker en vooral de bedrijfscontinuïteit van de kleine spelers.”

BK: Die oproep heeft weinig kans van slagen. Voor RFH lijkt er geen weg terug. Moet een deel van de sector zelf geen alternatief zoeken? Of creëren? Er gaan stemmen op om Rijnsburg als zelfstandige fysieke veiling te behouden.

Maasse: “Rijnsburg doorzetten als fysieke veiling lijkt me geen enkel probleem, het heeft zelfs een grote kans van slagen. Rijnsburg helemaal zelfstandig zonder verbinding met RFH… dat lijkt me geen eenvoudige zaak. Ik schat in dat er dan meer volume moet komen voor levensvatbaarheid. Nog afgezien van allerlei politieke, budgettaire en strategische drempels. Ik denk dat Plantion overigens ook een prima antwoord is. De VBW werkt heel goed samen met Plantion.”

BK: Twee nadelen. Imago en afstand. Plantion wordt gezien als een regionale veiling waar niet alles te krijgen is en de meeste kopers/aanbieders zitten te ver weg.

Maasse: “Plantion betekent voor heel veel kopers, inclusief bloemisten, een prima oplossing. Tribunes zijn vaak vol met veel persoonlijke aandacht voor de klant. En als er vragen zijn over het assortiment, dan is dat op te lossen. Een prima plek dus waar vakmensen elkaar persoonlijk kunnen ontmoeten. En waar fysiek inkopen blijvend is. Daarbij biedt Plantion voor de klanten die verder weg wonen ook prima online-bestelmogelijkheden en thuisbezorgdienstverlening, als aanvulling op de fysieke klok.

Afstandoverbruggers

BK: Even naar de consument. Aanvankelijk presenteerde corona zich als een ramp voor de bloemist. Maar nu blijkt dat er zelfs sprake is van een zeer goed jaar. Wat is er gebeurd?

Maasse: “Ik denk dat de gehele sector positief verrast is. Bloemen en planten bleken het perfecte middel om in de 1.5 meter samenleving toch intiem met elkaar te verkeren. Bloemen als het verbindende element, afstandoverbruggers. Bloemen en planten brengen de boodschap die we nu vaak zelf niet meer zo gemakkelijk persoonlijk kunnen brengen. Dat wisten we, maar het is nog nooit zo duidelijk naar voren gekomen als dit jaar.”

BK: Wat als corona weg is, is dan ook de grote klantenstroom weg?

Maasse: “Dat verwacht ik niet. Door corona zie je dat de loop naar de speciaalzaken fors groter is geworden. Daar profiteert de bloemist van. Deze herwaardering van de (verse) vakman is geen incident. Je ziet trouwens niet alleen het aantal klanten klimmen, de consument besteedt ook nog eens meer. Een dubbeleffect. Bovendien is het verheugend om te zien, dat het aandeel jongere kopers bij de bloemist stijgt. Eigenlijk ben ik heel positief over de ontwikkelingen. De intrinsieke waarde van bloemen en planten krijgt een bredere invulling en de persoonlijke kracht van de bloemist komt extra naar voren.”

BK: Hoe bedoel je dat?

Maasse: “Bloemen en planten zorgen niet alleen voor deco, levensgeluk en troost er ontstaat een breed besef bij de consument dat levend groen bevorderlijk is voor de gezondheid. Over de hele wereld wordt al jaren onderzoek gedaan naar de lichamelijk en geestelijk positieve effecten van groen. De media schrijven er al net zo lang over. Het lijkt er op dat door corona deze kennis nu ook breed bij de consument geland is. Dat biedt nieuwe kansen. De diepere motivatie om bloemen en planten te kopen, de diepere betekenis die kleuren, geuren en vormen op ons hebben; die verdieping moet de branche gaan benutten.”

BK: Mee eens, maar hoe gaat de VBW die dit handen en voeten geven?


Groene medicijnkast

Maasse: “We zijn bezig met het ontwikkelen van het concept groene medicijnkast. Wij hebben opdracht gegeven voor een onderzoek wat zich afspeelt op het snijvlak van gezondheidswetenschap en praktische toepassing van kennis in de praktijk door de bloemist. Een onderzoek waarbij we de medische, fysisch en neurologisch positieve effecten van bloemen en planten gaan inventariseren.
Dat onderzoek zal een maand of 2, 3 in beslag nemen. We verwachten dat we daarna goede en bruikbare informatie hebben om te komen tot de zogenoemde groene medicijnkast. Welke stoffen of combinatie van stoffen die bloem en planten in zich dragen zijn heilzaam voor ons? En welke toepassingsmogelijkheden zijn er om hiermee de particuliere en bedrijfsmarkt op te gaan?
We gaan heel zorgvuldig te werk. Na de onderzoeksfase volgt eerst nog een pilotfase. Daarvan zullen we de resultaten op ons tweejaarlijks bloemistencongres, in september 2021, presenteren, inclusief de lancering van het nieuwe concept.
Wij verwachten dat we de bloemist hiermee een sterkere marktpositie gaan bieden. Het concept groene medicijnkast wordt dan ook prominent opgenomen in ons marketingbeleidingsplan STAP*.”

* = STAP staat voor Strategische Analyse en Plan. VBW biedt dit per bedrijf aan om groeikansen in de markt te bepalen en te benutten.

VBW

Vereniging
Bloemist
Winkeliers

jaaromzet branche
1 miljard

aantal
VBW-leden
1.250 winkel
(van de 3.000)
marktaandeel
62%

omzetverdeling
- 65% bloemen
- 35% planten

aantal fysieke klokkopers
circa 10%

gemiddelde marge winkels
10-12%

Afbeelding

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant