
Ik herinner mij nog dat voormalig CEO Lucas Vos van Royal FloraHolland niet begreep hoe een bedrijf zo’n beetje al decennia op voet van oorlog leeft met zijn klanten, terwijl juist die overal elders in het bedrijfsleven worden gekoesterd als enige oorzaak van voortbestaan en (in de sierteeltsector groeiende) omzet zijn.
Vooral in zijn begintijd bij de veiling hing hij de theorie aan dat de handelaar de klant van de kweker is en niemand anders. In handelskringen dacht men er, constant morrend over onbegrip bij de veiling, al eerder zo over. Daar werd elke kleine verbetering op dat punt in de loop der jaren toegejuicht. Voorzitters van zowel het - wegens een politieke fout opgeheven - Bedrijfschap voor de Groothandel als van de private, inmiddels uitgeklede, brancheorganisatie VGB constateerden met vreugde dat in plaats van het woord ‘koper’ de veiling soms ‘klant’ gebruikte.
Dat lijkt weer verleden tijd.
Ik kan mij vergissen maar volgens mij kwam in het jongste nummer van het PR-blad Grow van RFH niet één keer het woord ‘klant’ voor als afnemer werd bedoeld. Het bleef als vanouds bij ‘koper’. Misschien onuitroeibaar spraakgebruik, maar het lijkt er toch op dat de afnemer als helaas noodzakelijk kwaad wordt beschouwd en achter dat veilingjargon die opvatting schuil gaat.
Decennialang klaagde men erover in handelskringen, want de miljarden voor de kwekers werden door hun klanten opgehoest. Tegenwoordig hoor ik geen protest meer. Misschien heeft de handelaar de moed opgegeven…
Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53
-
Vertigo Technologies winnaar van Topsector T&U Innovation Prize 2022
2 dagen geleden
-
Johanneke de Haan winnaar Roselily Design Award 2022
2 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Samen optrekken in aanpak maatschappelijke vraagstukken
4 dagen geleden
-
Takii verlengt partnerschap met Van Gogh Museum
4 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Varend Corso 2022 in startblokken
4 dagen geleden
-
FlowerTrials 2022 succes voor Schoneveld
4 dagen geleden
-
“Toenemende vraag naar totaaloplossingen op de winkelvloer”
4 dagen geleden
-
6 dagen geleden
-
Royal Supreme en Royal Highness in productie
6 dagen geleden
-
Partnerschap Varb en GGP ook in 2022
6 dagen geleden
-
Eén miljoen Growcoons in 2022 bij Maarten Bloemen
6 dagen geleden
-
Hilverda De Boer nieuwe sponsor vice-wereldkampioen Arno Kamminga
6 dagen geleden
-
Certificaten Excellence Roses uitgereikt op Floriade
6 dagen geleden
-
27% vaker het jawoord in 2022, veel inhaalbruiloften
7 dagen geleden
-
7 dagen geleden
-
Twee nieuwe Dewi-delphinium ten doop tijdens FlowerTrials 2022
7 dagen geleden
-
Petunia grandiflora Bee’s Knees wint FleuroStar Award 2022-23
7 dagen geleden
Nieuwsoverzicht
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
Primeur voor Varend Corso Westland in Den Haag
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53