Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

Rood

Royal FloraHolland zit diep in de rode cijfers. Ik citeer CEO Steven van Schilfgaarde in het PR-blad ‘Grow’ van zijn coöperatie.

Hoe diep zegt hij niet, want met informatie over financiën is de veiling nooit scheutig. Op drie vragen van Bloemenkrant-lezers hoeveel de avonturen in onder andere Turkije en met het programma Let it Grow hebben gekost, kwam niet één antwoord. Transparantie is prima, mits die nooit in praktijk wordt gebracht, lijkt de slogan.

Afgezien van die mist, zou de Nederlandse sierteelt zonder veilingmechanisme natuurlijk nooit de internationale plaats hebben gekregen die het nu heeft. Maar de veiling van vroeger bestaat niet meer in dit digitale tijdperk. Vroeger was het vrij simpel: Telers werden lid, brachten al hun producten naar de veiling en wachtten af wat bloemist, binnenlandse groothandelaar of exporteur daarvoor betaalde. Dat lidmaatschap bestaat niet meer en staat dus ter discussie. Men kan digitaal uit heel de wereld in Aalsmeer terecht en koopt steeds meer direct. Voorheen was Buiten Veiling Om verkopen, vloeken in de kerk, maar nu mag men lid blijven als maar een aan de omzet gerelateerde BVO-heffing wordt betaald. “Voor dat geld krijgen we niets terug”, zei Hans Willemsen van Aardse Orchids in Grow. Ook sommige producenten staat het water tot de lippen. Er moet dus een nieuw lidmaatschapsmodel worden gevonden, wil men niet massaal weglopen. Dat gaat RFH geld kosten. Maar er komen steeds meer nieuwe diensten om op aan andere manier geld te verdienen.

Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden