
Royal FloraHolland zit diep in de rode cijfers. Ik citeer CEO Steven van Schilfgaarde in het PR-blad ‘Grow’ van zijn coöperatie.
Hoe diep zegt hij niet, want met informatie over financiën is de veiling nooit scheutig. Op drie vragen van Bloemenkrant-lezers hoeveel de avonturen in onder andere Turkije en met het programma Let it Grow hebben gekost, kwam niet één antwoord. Transparantie is prima, mits die nooit in praktijk wordt gebracht, lijkt de slogan.
Afgezien van die mist, zou de Nederlandse sierteelt zonder veilingmechanisme natuurlijk nooit de internationale plaats hebben gekregen die het nu heeft. Maar de veiling van vroeger bestaat niet meer in dit digitale tijdperk. Vroeger was het vrij simpel: Telers werden lid, brachten al hun producten naar de veiling en wachtten af wat bloemist, binnenlandse groothandelaar of exporteur daarvoor betaalde. Dat lidmaatschap bestaat niet meer en staat dus ter discussie. Men kan digitaal uit heel de wereld in Aalsmeer terecht en koopt steeds meer direct. Voorheen was Buiten Veiling Om verkopen, vloeken in de kerk, maar nu mag men lid blijven als maar een aan de omzet gerelateerde BVO-heffing wordt betaald. “Voor dat geld krijgen we niets terug”, zei Hans Willemsen van Aardse Orchids in Grow. Ook sommige producenten staat het water tot de lippen. Er moet dus een nieuw lidmaatschapsmodel worden gevonden, wil men niet massaal weglopen. Dat gaat RFH geld kosten. Maar er komen steeds meer nieuwe diensten om op aan andere manier geld te verdienen.
Johan Th. Bos
Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt.
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53
-
Vertigo Technologies winnaar van Topsector T&U Innovation Prize 2022
2 dagen geleden
-
Johanneke de Haan winnaar Roselily Design Award 2022
2 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Samen optrekken in aanpak maatschappelijke vraagstukken
4 dagen geleden
-
Takii verlengt partnerschap met Van Gogh Museum
4 dagen geleden
-
4 dagen geleden
-
Varend Corso 2022 in startblokken
4 dagen geleden
-
FlowerTrials 2022 succes voor Schoneveld
4 dagen geleden
-
“Toenemende vraag naar totaaloplossingen op de winkelvloer”
4 dagen geleden
-
6 dagen geleden
-
Royal Supreme en Royal Highness in productie
6 dagen geleden
-
Partnerschap Varb en GGP ook in 2022
6 dagen geleden
-
Eén miljoen Growcoons in 2022 bij Maarten Bloemen
6 dagen geleden
-
Hilverda De Boer nieuwe sponsor vice-wereldkampioen Arno Kamminga
6 dagen geleden
-
Certificaten Excellence Roses uitgereikt op Floriade
6 dagen geleden
-
27% vaker het jawoord in 2022, veel inhaalbruiloften
7 dagen geleden
-
7 dagen geleden
-
Twee nieuwe Dewi-delphinium ten doop tijdens FlowerTrials 2022
7 dagen geleden
-
Petunia grandiflora Bee’s Knees wint FleuroStar Award 2022-23
7 dagen geleden
Nieuwsoverzicht
-
Een zomers feestje met Showmakers®
12:14
-
Masterclass over vermarkten van producten met meer inhoudstoffen
9:19
-
Primeur voor Varend Corso Westland in Den Haag
9:13
-
Orchidee-marketeers werken aan video skills tijdens ‘Sion Marketeers Meet Up’
8:59
-
Wordt flitsbezorging van bloemen en planten de norm?
8:53