Cor Middelkoop tussen de mooiste orchideeën.
Cor Middelkoop tussen de mooiste orchideeën. Foto: Wilma van Velzen

Potorchidee brengt sfeer en gezelligheid

Algemeen Growers pride

Het thuiswerken tijdens coronatijd heeft ook zijn voordelen. Consumenten besteden meer aandacht aan huis en tuin. Een potorchidee is dan snel gekocht om het thuis gezelliger en leuker te maken.

DOOR WILM VAN VELZEN

Cor Middelkoop en Kevin van Embden, Royal FloraHolland product managers potorchidee, onderschrijven dit en maakten van deze positieve ontwikkeling al melding in hun nieuwsbrief. “We zijn er best trots op dat Phalaenopsis in week 17 en 18 het eerste product was dat weer opbloeide” zegt Middelkoop. “De consument kiest voor zekerheid en heeft de potorchidee opnieuw uitgevonden. Ongetwijfeld zal hieraan ook de campagne Fill the distance with flowers van Bloemen Bureau Holland hebben bijgedragen. In deze op de thuiswerkers gerichte extra campagne die door de sector was geïnitieerd was ook orchidee meegenomen.“

Meer samenwerking

Middelkoop, die al jarenlang actief betrokken is bij het product potorchidee, stelt dat het productie rendement jarenlang onder druk stond. In 2019, dus ruim voor de corona, kwam de productie voor het eerst in twintig jaar lager uit. “Productie aanpassingen hebben balans in de markt gebracht. Dit moet gekoesterd worden en je denkt dan dat geleerd is van het verleden. Er zijn echter alweer wat geluiden dat de productie geleidelijk wordt opgevoerd. Meer samenwerking is hier van groot belang om de gevonden balans vast te kunnen houden en niet weer in de dezelfde fout te vervallen.”

King of Orchids

“Van het totale aanbod potorchidee heeft Phalaenopsis met 88,9% het grootste marktaandeel. Cymbidium, Dendrobium en andere exclusieve soorten vormen de rest. Het merendeel van de productie is bestemd voor de retail. Met uitzondering van Cymbidium, de King of Orchids, die vanwege zijn grote volume meer geschikt is voor afzet via bloemenwinkels en tuincentra. Ook hier neemt de diversiteit in potmaten af en resteert nog slechts een klein aandeel 12cm naast de standaard 14cm potmaat. Wel zie je meer diversiteit zoals fraaie hangende soorten, waaronder de Ice Cascade die naast wit nu ook meerkleurig beschikbaar is.”

Jaarlijks regelt Middelkoop ook altijd wat bijzondere soorten voor de jaarlijkse consumentenshow in het Beatrixpaviljoen in Keukenhof.

Top 3

“Dit voorjaar is alles helaas afgelast vanwege de corona, maar het jaar hiervoor stond er een leuke presentatie tussen de uitbundige aanwezigheid van Phalaenopsis. Aan het consumentenpubliek werd toen gevraagd een top 3 te kiezen. De uitslag was verassend. Een oranje Dendrobium Nobilé vond men het mooist, vervolgens Cymbidium en Miltonia. Vooral als je bedenkt dat de consument bekend is met Phalaenopsis. Een leuke presentatie exclusieve potorchideeën bij Piet Vijverberg in het kader van Kom in de Kas (enkele jaren geleden) toonde aan dat de consument dit prachtig vond, maar het jammer vond deze niet te kunnen kopen.”

Productdag

“Onderscheid door innovatie vinden kwekers vooral in nieuwe vormen, naast de eentakker als instapmodel. Nieuwe concepten komen eraan en ook storytelling zoals het jungleverhaal zal meer aandacht krijgen. Wellicht zal dit naast de slagen die worden gemaakt in duurzaamheidsonderzoek op het gebied van trips, potworm, energielabel in verhouding tot lange bloeiduur en duurzaam plastic onderwerp van gesprek zijn tijdens de naar januari uitgestelde productdag potorchidee.”

Elke orchidee heeft haar eigen schoonheid.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant