Logo bloemenkrant.nl
Foto: Melinda-lou v/d Linden
Column

BN

Bekende Nederlander, BN’er, is hij nog niet, maar in de sierteelt kan men moeilijk om hem heen. Een BS’er eigenlijk. Over directeur Jan de Boer van exporteur Barendsen, heb ik het nu.

Het tv-programma Eén Vandaag volgde hem vijf maanden lang van het dieptepunt, toen zijn bedrijf wegens een lockdown van vrijwel al zijn afzetlanden tegen een faillissement aankeek, naar de toch weer betere tijden, ondanks coronacrisis. Van Jantje Beton naar Jantje Blij eigenlijk.

In sierteeltkringen is hij allang geen onbekende. Door op vrijwel alle vergaderingen en congressen het woord te voeren, werkt hij zich in de schijnwerpers. Als bruggenbouwer, wel te verstaan. Tussen handel en kwekers bijvoorbeeld. Want hoezeer de veiling zegt daar mee bezig te zijn, RFH blijft toch primair een producentencordon.

Een verschil tussen hem en moderne marketeers is dat hij vooral de typisch Nederlandse tot niche producten verworden soorten – schouder aan schouder met telers - onder de aandacht bracht, terwijl de laatsten voornamelijk aan ‘nieuw’ denken. Daarom sloot De Boer zich aan bij groepen die pal stonden voor de volledigheid van het assortiment en daarbij de oude specialiteiten niet schuwden.
Er zal ook wel ijdelheid bijkomen, die ook de gemiddelde politicus kenmerkt. Natuurlijk zal hij zeggen dat opvallen niet zijn doel is, maar intussen heeft hij daaraan geen gebrek. Misschien wordt hij eigenlijk wel het boegbeeld van de sierteelt, waardoor hij vaker op tv komt. In elk geval is hij actief er in. Dat kun je van de meeste boegbeelden niet zeggen…

Johan Th. Bos, redacteur van de Bloemenkrant, geeft in zijn columns zijn mening over de sierteelt

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden