Links Dirk van Vuurde, Royal FloraHolland productmanager Chrysant en Alstroemeria.
Links Dirk van Vuurde, Royal FloraHolland productmanager Chrysant en Alstroemeria.

De Chrysant herstelt zich goed

Algemeen Growers pride

Van de ene op de andere dag was afgelopen maart bij aanvang van de coronacrisis de vraag naar in Nederland geteelde chrysanten in één klap verdwenen. Inmiddels zijn de coronaregels alweer enkele maanden versoepeld en kwam de handel weer op gang. Zo goed zelfs, dat het product chrysant als het zo doorgaat nog wel eens hetzelfde omzet niveau zou kunnen bereiken als vorig jaar.

door Wilma van Velzen

“Chrysant herstelt zich goed”, zegt Dirk van Vuurde, Royal FloraHolland productmanager Chrysant en Alstroemeria. “Doordat in de eerste coronaweken een aantal aanvoerders al snel minderde of stopte met planten als kostenbesparing zagen we dat toen de vraag weer aantrok, het aanbod achterbleef. Hierdoor schoten de prijzen omhoog. Tot en met week 36 was de achterstand in stuks nog 15% en bleef de omzet 4% achter. Echter, met de huidige prijsvorming verwachten we dat de omzet eind van het jaar weer redelijk vergelijkbaar kan eindigen met vorig jaar. Een aantal bedrijven loopt inmiddels zelfs al wat voor.”

Fleurigheid in huis

In de zestien jaar dat Van Vuurde bij Royal FloraHolland werkzaam is en bij het product chrysant betrokken, zegt hij niet eerder zo’n situatie te hebben meegemaakt. “De Nederlandse chrysanten zijn vooral bestemd voor de export, dus toen Europa op slot ging, viel de vraag naar chrysant bijna volledig weg. Verschillende exporteurs stopten helemaal en veel buitenlandse groothandels bleven dicht. Alleen bij de retailers werden nog wat bloemen verkocht omdat de mensen toch boodschappen moesten doen en behoefte hadden aan wat fleurigheid in huis.” Nooit eerder was er zoveel doorgedraaid.


Marktherstel

En al helemaal niet in deze weken. “Het was nog een geluk dat de leveringen voor de Engelse Moederdag en Internationale Vrouwendag net waren geweest. Voor chrysantenkwekers zijn dit de belangrijkste bloemenfeestdagen met flinke productiepieken. Gelukkig zagen we al na enkele weken, mede geholpen door uitblijvende import van andere producten, een voorzichtig marktherstel. De export Top 3 tot en met week 36 is nog altijd Verenigd Koninkrijk met 22%, Duitsland 15% en Rusland 13%.”

Herfstchrysanten

“Inmiddels zijn alle kwekers qua productie weer op het oude niveau. Mede omdat de import van o.a. rozen nog wat achterblijft, zien we een goede vraag met zeer goede prijsvorming van chrysanten op de klokken. Ook zagen we dat diverse directe lijnen verschoven, wat enige onrust bracht. Hier keert de rust weer wat terug en weten de betrokken kwekers waar ze aan toe zijn. Inmiddels kondigen de herfstchrysanten zich aan en zien we de eerste aanvoerders op de klokken verschijnen met grote pluischrysanten in prachtige oranje/brons tinten. In Nederland zien we vooral geplozen chrysanten en santini’s bij de bloemisten.” Intussen krijgt onder de chrysantenaanvoerders de vernieuwde dienstverlening van Royal FloraHolland meer bekendheid.

Vernieuwde dienstverlening

Kwekers willen weten wat hun positie is ten opzichte van collega’s op het gebied van afzetinstrumenten en spreiding van afzetlanden. Zowel kleinere als grote kwekers en kwekerscollectieven helpen we met inzicht en het versterken van hun marktpositie. In de eerste strenge coronamaanden zijn weinig kwekers bezocht, maar inmiddels ben ik weer volop op pad voor afzetadviezen en te helpen bij rendementsverbeteringen. Ondanks de1,5 meter afstandsregel werkt dit toch prettiger dan via een beeldscherm.”

Dirk tussen de kleurrijke chrysanten.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant