Afbeelding

Economie: hoge omzetgroei detailhandel in 2020

Algemeen

Mede dankzij de coronacrisis groeit de totale omzet in de detailhandel in 2020 met circa 4%, een plus van 4,5 miljard euro. Aan deze groei dragen de pure webwinkels bijna 3 miljard euro bij en de supermarkten 2,5 miljard euro. Zij profiteren het meest van de lockdown in het voorjaar. De non-foodsector krimpt per saldo met ruim 1 miljard euro.

Bron: ING

D-H-Z en tuincentra

Binnen dit segment zitten naast de goed presterende doe-het-zelfzaken, tuincentra en elektronica- en speelgoedwinkels ook de grote verliezers: de modewinkels. Het beeld voor de detailhandel in 2021 is somberder: de omzetgroei blijft vanwege dalende consumentenuitgaven beperkt tot 1%. Dit stelt het ING Economisch Bureau in het vandaag gepubliceerde Vooruitzicht detailhandel.

Vooruitzichten 2021

Na vijf jaar omzetgroei in de detailhandel non-food gooit de coronacrisis roet in het eten. De verwachting is dat de omzet zowel in 2020 (-2%) als 2021 daalt. Door de lockdown werden onder meer sport- en boekwinkels en parfumerieën getroffen, maar vooral modewinkels. De omzet van elektronica- en speelgoedwinkels hield stand, maar de grote winnaars bij de ‘stenen winkels’ bleken doe-het-zelfzaken en tuincentra. Aan huis gebonden consumenten beschikten in het voorjaar over tijd en geld en bovendien was het prachtig weer om eigen huis en tuin op te frissen. In 2021 vallen naar verwachting de tijdelijke lockdown-impulsen weg en leidt toenemende werkloosheid tot dalende consumentenuitgaven en dus omzetdaling voor de non-food retail.“Ook pinbetalingen hebben laten zien dat bestedingen aan spullen in en rond het huis een impuls hebben gekregen door de coronamaatregelen”, constateert Henk van den Brink. “Huishoudens hebben tuin, woning en thuiswerkplek op orde en dat betekent dat uitgaven aan dat soort goederen volgend jaar naar verwachting wat terug zullen vallen”.

Onlineverkopen door fysieke winkels stijgen met 35%

De grootste winnaar van de coronamaatregelen is het onlinekanaal. Dat de omzetkrimp in de non-food retail in 2020 naar verwachting beperkt blijft, komt vooral door de enorme impuls vanuit e-commerce. Diverse winkelketens noteerden in het tweede kwartaal een omzetgroei van 35% tot 75% in hun webshops. De belangrijkste les van de lockdown is dat voor het gros van de non-food winkels toekomstige omzetgroei een utopie is zonder een online strategie. Een andere les is dat onder ouderen het aantal e-shoppers fors is gestegen en deze koopkrachtige categorie in de e-commerce strategie speciale aandacht verdient.

Uit de krant

Meest gelezen

Uit de krant